پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:48 PM
1 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1387; 8(4 (پياپي 30)):358-369. |
تاثير آموزش مهارتهاي مديريت خشم بر کنترل خشم مادران دانش آموزان کم توان ذهني و ديرآموز |
شكوهي يكتا محسن,به پژوه احمد,غباري بناب باقر,زماني نيره*,پرند اكرم |
هدف: اين پژوهش با هدف ارزشيابي آموزش مهارتهاي مديريت خشم به مادران کودکان کم توان ذهني آموزش پذير و ديرآموز انجام شده است. روش: در اين تحقيق شبه تجربي، 46 مادر به روش نمونه گيري در دسترس از دو مدرسه ويژه دانش آموزان کم توان ذهني و ديرآموز در تهران انتخاب و از لحاظ ويژگيهاي جمعيت شناختي همگن شدند و در دو گروه آزمايشي و گواه جاي گرفتند. مهارت هاي مديريت خشم به صورت گروهي و به مدت هفت جلسه دو ساعته به گروه آزمايش آموزش داده شد. کارآيي برنامه با استفاده از اجراي پرسشنامه محقق ساخته ارزيابي خشم و مقياس خشم چندبعدي، قبل و بعد از مداخله ارزشيابي شد. يافته ها: داده ها با استفاده از روش تحليل کوواريانس تجزيه و تحليل شد و بيان کننده اين است که آموزش مديريت خشم بر کاهش خشم و افزايش استفاده از راهبردهاي کنترل خشم تاثير مثبت دارد. نتيجه گيري: نتايج اين پژوهش مبين کارآيي کاربرد روشهاي مديريت خشم در مادران دانش آموزان کم توان ذهني و ديرآموز است. |
كليد واژه: دانش افزايي مادران، کنترل خشم، دانش آوزان کم توان ذهني آموزش پذير، دانش آموز ديرآموز |
نسخه قابل چاپ |