پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:48 PM
7 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1387; 86(3 (پياپي 29)):324-324. |
|
واقعيتها و چشم اندازهاي نظام آموزش و پرورش ويژه: بررسي تطبيقي ايران با چند کشور توسعه يافته |
|
كاكوجويباري علي اصغر,علي پور احمد,حسن زاده سعيد |
|
|
هدف: اين تحقيق به منظور شناخت موقعيت آموزش و پرورش استثنايي کشور و فراهم آمدن امکان ارايه راهبردهاي توصيه اي به اجرا در آمده است.
روش: روش اين تحقيق کتابخانه اي و بررسي اسناد و مدارک علمي است. بدين منظور کشور ما در چهار خرده نظام مديريت و برنامه ريزي راهبردي، منابع انساني،منابع مالي و برنامه ريزي درسي با کشورهاي آلمان، انگليس، امريکا، کانادا، ژاپن و فرانسه مورد مقايسه تطبيقي قرار گرفتند.
يافته ها: نتايج اين بررسي نشان داد که در مقايسه با کشورهاي پيشرو مورد مقايسه،کشور ما با مشکل فقدان قانون مصرح در حمايت از آموزش و پرورش فراگير روبه روست. طرح ملي سنجش با تاخير به مرحله اجرا درمي آيد. در مقايسه با کشورهاي مورد مطالعه که درجه تحصيلي کارشناسي، شرط اشتغال معلمان است، در کشور ما چنين شرطي وجود ندارد، ليکن 53 درصد شاغلين از چنين شرطي برخوردارند.
نتيجه گيري: در کشور ما رايگان بودن آموزش و پرورش ويژه و پيش بيني منابع بيمه درمان و آتي در منابع مالي آموزش و پرورش استثنايي، فهمي مناسب از حمايتهاست. ليکن در مقايسه با کشورهاي مورد مقايسه از قاعده جلوگيري از هر گونه هزينه اضافي به دليل معلوليت، فاصله داريم. کشور ما در برنامه ريزي، مقايسه با کشورهاي پيشرو با مشکل ساختار متمرکز مواجه است.
|
|
كليد واژه: آموزش و پرورش ويژه، آموزش و پرورش فراگير، چشم انداز نظام آموزش و پرورش، بررسي تطبيقي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|