0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  1:48 PM

 

 6 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1387; 86(3 (پياپي 29)):317-323.
 
مقايسه هوش هيجاني و خودپنداره دانش‎ آموزان تيزهوش و عادي
 
آقاجاني سيف اله,نريماني محمد,آسيايي مريم
 
 
 

هدف: اين پژوهش، بررسي رابطه هوش هيجاني با خودپنداره دانش آموزان عادي و تيزهوش است. همچنين مقايسه اين دو متغير در ميان دانشآموزان تيزهوش و عادي دومين هدف مطالعه حاضر بوده است.
روش: به همين منظور 400 نفر دانش
آموز مقطع متوسطه (200 دانشآموز دختر و پسر عادي و 200 دانشآموز دختر و پسر تيزهوش) شهر اردبيل به صورت خوشه¬اي چندمرحله اي تصادفي انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه خودپنداره راجرز، پرسشنامه هوش هيجاني شوت و همکاران و آزمون هوش کتل فرم A استفاده شده است.
يافته ها : نتايج نشان داد که هوشبهر، خودپنداره و هوش هيجاني دانشآموزان دختر تيزهوش از دانشآموزان دختر عادي به طور معناداري بيشتر است. همچنين ميانگين هوشبهر و خودپنداره دانش آموزان پسر تيزهوش از دانش آموزان پسر عادي به طور معناداري بالاتر است. اما بين هوش هيجاني دانش آموزان پسر تيزهوش و دانشآموزان پسر عادي تفاوت معناداري يافت نشد. در بين دانش آموزان تيزهوش، ميانگين خودپنداره و هوش هيجاني دانشآموزان دختر به طور معناداري از دانشآموزان پسر بيشتر است. بين هوشبهر اين دو گروه تفاوت معناداري مشاهده نشد. همچنين در بين دانشآموزان عادي، ميانگين هوشبهر دانشآموزان پسر به طور معناداري از دانشآموزان دختر بيشتر است. اما ميانگين خودپنداره دانشآموزان دختر به طور معناداري از دانشآموزان پسر بيشتر است. بين هوش هيجاني اين دو گروه تفاوت معناداري مشاهده نشد.
نتيجه گيري : با توجه به يافته هاي به دست آمده ميتوان چنين نتيجه گيري کرد که در مراکز آموزشي دانشآموزان تيز هوش و عادي علاوه بر رشد شناختي به عاملهاي هيجاني آنان نيز توجه شود.

 
كليد واژه: تيزهوش، هوش هيجاني، خودپنداره
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها