پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:48 PM
5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1387; 86(3 (پياپي 29)):307-316. |
تاثير فعاليتهاي موسيقايي بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهني |
هداوندخاني فاطمه,ميرزماني بافقي سيدمحمود |
هدف: هدف از اين پژوهش بررسي تاثير فعاليتهاي موسيقايي بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهني است. روش: در اين پژوهش که از نوع مطالعات آزمايشي و طرح پژوهشي پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است، 26 دانش آموز دختر کم توان ذهني با دامنه سني 12 تا 19 سال و ميانگين 65/14 و انحراف استاندارد 67/1 که در سال تحصيلي 86-1385 در پايه هاي چهارم و پنجم مرکز آموزشي دانش شهرري مشغول به تحصيل بودند، به تصادف به دو گروه مساوي تقسيم شدند وسپس با انتساب تصادفي، مداخله فعاليتهاي موسيقايي (شامل موسيقي و اجراي حرکات موزون) در گروه آزمايش به مدت 15 هفته و هر هفته دو جلسه اجرا شد. در اين مدت گروه کنترل تحت تمرينات موسيقي يا ورزشي قرار نداشتند و فقط برنامه درسي معمولي را دريافت کردند. براي هر دو گروه قبل و بعد از اجراي مداخلات خرده آزمون ارقام وکسلر براي سنجش حافظه کوتاه مدت اجرا شد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمون پارامتري t براي مقايسه تفاوت هاي پيش آزمون و پس آزمون ميانگينها استفاده شد. |
كليد واژه: کم توان ذهني، فعاليتهاي موسيقايي، حافظه |
نسخه قابل چاپ |