0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  1:46 PM

 2 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1387; 86(3 (پياپي 29)):271-280.
 
بررسي و مقايسه حافظه کاري کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي با کودکان عادي
 
عليرضايي مطلق مرجان,مرادي عليرضا,فرزاد ولي اله
 
 
 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسي حافظه کاري کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بيش فعالي (ADHD) و مقايسه آن با کودکان عادي است. نمونه هاي مورد مطالعه 11 پسر (12 -6) ساله مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي و 11 پسر (12 -6) ساله عادي است.  
روش: اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي براساس مصاحبه باليني به وسيله روان پزشک و پرسشنامه علايم مرضي CSI-4 و مقياس ارزيابي والدين کانزر تشخيص داده شده است. براي يکسان سازي هوش کودکان، از آزمون هوش ريون و به منظور بررسي حافظه کاري کودکان از تست مخصوص حافظه ديداري کيم کاراد و تست فراخواني داستان استفاده شده است.
يافته ها: يافته هاي حاصل با استفاده از آزمون آماري
t براي گروههاي مستقل تجزيه و تحليل شدند. نتايج تحقيق نشان داد که بين ميانگين عملکرد کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي در فراخواني آزمون حافظه ديداري کيم کاراد و آزمون فراخواني داستان با ميانگين عملکرد کودکان عادي در اين آزمونها تفاوت معنادار وجود دارد.
نتيجه گيري: نتايج نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي در آزمون حافظه ديداري کيم کاراد و آزمون فراخواني داستان عملکرد ضعيف تري از کودکان عادي دارند؛ به علاوه سرعت پردازش اطلاعات ديداري در اين کودکان کندتر از کودکان عادي است. لذا کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي به واسطه نقص در بازداري، نواقصي را در حافظه کاري تجربه مي کنند که کودکان عادي آن را تجربه نمي کنند. 

 
كليد واژه: اختلال نقص توجه همراه با بيش فعالي، حافظه کاري، حافظه ديداري،حافظه کلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها