پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:46 PM
5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1388; 9(1 (پياپي 31)):43-54. |
|
مقايسه ويژگيهاي زبان شناختي دختران تيزهوش و عادي اول تا سوم دبستان |
|
پيروز مليحه*,اميري شعله,كجباف محمدباقر |
|
* اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي |
|
هدف: اين پژوهش با هدف مقايسه ويژگيهاي زبان شناختي دانش آموزان تيزهوش و عادي انجام گرفت.
روش: تحقيق حاضر از طرحهاي علي - مقايسه اي است و جامعه آماري آن را دانش آموزان تيزهوش و عادي دختر در پايه هاي اول تا سوم ابتدايي شهر اصفهان در سال تحصيلي 87-1386 تشكيل دادند که در محدوده سني شش تا هشت سال و يازده ماه بودند. از طريق نمونه گيري چند مرحله اي از بين نواحي مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان، با استفاده از آزمون هوشي کاتل فرم الف، دانش آموزان تيزهوش و عادي مشخص و انتخاب شدند. حجم نمونه در هر گروه تيزهوش و عادي 60 نفر و مجموع کل نمونه 120 دانش آموز بودند. براي اندازه گيري ويژگيهاي زبان شناختي، از آزمون رشد زبان 3) TOLD-P)1 استفاده شد.
يافته ها: داده هاي به دست آمده با استفاده از روش مانوا مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. تحليل و مقايسه نتايج مانوا نشان داد كه بين ميانگين نمرات دانش آموزان تيزهوش و عادي در زمينه ويژگيهاي زبان شناختي، تفاوت معناداري وجود دارد (0.0001>P). تفاوت ميانگينها نشان داد كه نمرات دانش آموزان تيزهوش در مقايسه با دانش آموزان عادي در حوزه هاي زبان گفتاري، گوش كردن، سازمان دهي، صحبت كردن، معني شناسي و نحو بيشتر است.
نتيجه گيري: نتايج بر اساس بنيادهاي نظري مورد بحث قرار گرفت. بر اساس يافته هاي به دست آمده مي توان گفت كه دانش آموزان تيزهوش در نمونه مورد پژوهش نسبت به دانش آموزان عادي در ويژگيهاي زبان شناختي برتري دارند.
|
|
كليد واژه: ويژگيهاي زبان شناختي، دانش آموزان تيزهوش، دانش آموزان عادي، مقطع ابتدايي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|