0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  1:46 PM

 3 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1388; 9(1 (پياپي 31)):25-34.
 
تاثير رفتار درماني شناختي در كاهش اضطراب دختران نوجوان با اختلال اضطراب فراگير
 
عليرضايي مطلق مرجان*,اسدي زينب
 
* تهران، راه آهن، سر پل جواديه، جنب آموزش و پرورش منطقه 16
 
 

هدف: اين پژوهش به منظور بررسي اثر درمان شناختي - رفتاري در كاهش اضطراب دختران نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگير انجام شده است.
روش: آزمودنيهاي پژوهش دخترساله مبتلا به اختلال اضطراب فراگير بودند كه از طريق پرسشنامه نگراني پن استيت و مصاحبه تشخيصي به وسيله روان پزشك انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جاي داده شدند. براي بررسي اثر درمان شناختي - رفتاري در كاهش اضطراب قبل و بعد از درمان شناختي - رفتاري از آزمون اضطراب كتل استفاده شد. داده هاي گردآوري شده با بهره گيري از آزمون آماري
t و آمار توصيفي تحليل شد.
يافته ها: يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه بين ميانگين نمرات اضطراب آزمودنيها در گروه آزمايش و گواه قبل از درمان شناختي - رفتاري هيچ تفاوت معناداري وجود ندارد. در حالي که بعد از درمان شناختي - رفتاري نمرات اضطراب آزمودنيهاي گروه آزمايش کمتر از گروه گواه بود. همچنين، بين ميانگين نمرات اضطراب آزمودنيها در گروه آزمايشي در تست اضطراب كتل قبل و بعد از درمان شناختي - رفتاري تفاوت معناداري مشاهده شد.
نتيجه گيري: درمان شناختي - رفتاري سبب كاهش اضطراب در دختران نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگير مي شود.

 
كليد واژه: اختلال اضطراب فراگير، رفتار درماني شناختي، نوجواني، دختران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها