0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  1:43 PM

 2 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1388; 9(1 (پياپي 31)):13-24.
 
بررسي انواع غلطها، سرعت و دقت خواندن بريل در دانش آموزان دبستاني با آسيبهاي بينايي
 
رضايي دهنوي صديقه*,عكافي فرخ لقا,فرامرزي سالار
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

هدف: در اين تحقيق، هدف طبقه بندي و بررسي انواع غلطها، سرعت و دقت خواندن بريل و تعيين تاثير نقش پايه تحصيلي، وضعيت بينايي، جنسيت در عملكرد خواندن بود.
روش: 41 دانش آموز مبتلا به آسيبهاي بينايي كه وسيله اصلي نوشتاري آنها بريل بود از مركز ويژه آموزش نابينايان به صورت قضاوتي انتخاب شدند، 5 متن خواندن محقق ساخته را خوانده و فيلم آنها ضبط شد. داده هاي استخراج شده بر اساس فيلمها از طريق آزمون كروسكال واليس، يومان
- ويتني و تحليل مانوا تحليل شد.
يافته ها: غلطها به 6 طبقه از جمله غلطهاي اعرابي، حذف حرف، حذف نقطه، حذف كلمه، معكوس سازي نقطه ها و حدسي تقسيم شد. نتايج نشان داد كه حذف كلمه، شايع ترين غلطها در هر 5 پايه بوده است. ميزان شيوع انواع غلط با پايه تحصيلي و عملكرد خواندن رابطه دارد و با بالا رفتن پايه تحصيلي، عملكرد خواندن بهبود مي يابد. افراد كم بينا نسبت به افراد نابينا، دختران نسبت به پسران دقت خواندن بالاتري را نشان دادند.
نتيجه گيري: حذف كلمه شايع ترين غلط در خواندن بريل است و پايه تحصيلي، وضعيت بينايي و جنسيت با عملكرد خواندن رابطه دارد.

 
كليد واژه: بريل، دانش آموزان مبتلا به آسيبهاي بينايي، غلطهاي خواندن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها