پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:43 PM
7 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1388; 9(2 (پياپي 32)):163-172. |
مقايسه ويژگيهاي حافظه شنيداري کودکان با نارسايي توجه بيش فعالي و عادي |
زمستاني يامچي مهدي*,سيف نراقي مريم |
* دانشگاه علامه طباطبايي |
هدف: هدف کلي اين پژوهش، مقايسه توالي حافظه شنوايي - بياني، تشخيص شنوايي، درک زباني از جملات امري همزمان و تشخيص صداها در اول، وسط و آخر کلمات کودکان ADHD و عادي است. روش: اين تحقيق، از نوع کاربردي و روش انجام آن زمينه اي است. جامعه آماري اين پژوهش را کودکان منطقه 2 شهر تهران تشکيل مي دهند که در محدوده سني 3 تا 8 سال قرار داشتند. تعداد کل نمونه 195 نفر بود که براي انتخاب نمونه کودکان عادي، از روش نمونه گيري تصادفي ساده و براي انتخاب نمونه کودکان ADHD از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شده است. براي جمع آوري داده ها از چهار چک ليست تهيه و تنظيم شده توسط سيف نراقي و نادري بهره گرفته شده است. براي تجزيه و تحليل اطلاعات گردآوري شده، از آمار توصيفي (فراواني، فراواني تراکمي، درصد و امثال آن) استفاده شده است. از آزمون خي دو براي بررسي فرضهاي تحقيق بهره گرفته شده است. يافته ها: يافته ها نشان داد که در فرضيه يک و در مقاطع سني 3 تا 4، 4 تا 5 و 6 تا 7 سال تفاوت معني داري بين کودکان ADHD و عادي در توالي حافظه شنوايي – بياني مشاهده نشده است، اما در مقاطع سني 5 تا 6 و 7 تا 8 سال تفاوت معني داري بين کودکان ADHD و عادي در اين زمينه، مشاهده شده است. در فرضيه دوم و در همه مقاطع سني، تفاوت معني داري بين کودکان ADHD و عادي در تشخيص شنوايي، مشاهده شده است. در فرضيه سوم و در همه مقاطع سني، به غير از 7 تا 8 سالگي تفاوت معني داري بين کودکان ADHD و عادي در درک جملات امري همزمان مشاهده شده است. در نهايت در فرضيه چهارم در هيچ کدام از مقاطع سني، تفاوت معني داري بين کودکان ADHD و عادي در تشخيص صداها در اول، وسط و آخر کلمات مشاهده نشده است. نتيجه گيري: نتايج کلي اين تحقيق نشان مي هد که کودکان ADHD درمقايسه با کودکان عادي در زمينه هاي توالي حافظه شنوايي - بياني، تشخيص شنوايي و درک جملات امري همزمان، پايين تر عمل مي کنند. |
كليد واژه: کمبود توجه/ بيش فعالي (ADHA)، توالي حافظه شنوايي، بياني، جملات امري همزمان |
نسخه قابل چاپ |