پاسخ به:بانک مقالات حقوق
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 4:27 PM
5 : مدرس علوم انساني پاييز 1380; 5(3 (پياپي 20)):59-70. |
به كارگيري روشهاي ياددهي- يادگيري براساس رويكردهاي معرفت شناسي |
فردانش هاشم* |
* گروه تعليم و تربيت دانشگاه تربيت مدرس |
يافته هاي پژوهشي در باره تربيت به کارگيري رويکردهاي يادگيري به ترتيب بر استفاده از "رويکردهاي رفتارگرايي"، "شناخت گرايي" و "ساخت گرايي" تأکيد دارد؛ به اين صورت که در مراحل ابتدايي تحصيل که ميزان اطلاعات شاگرد در باره موضوع آموزش اندک است بايد از رويکردهاي رفتاري براي آموزش او سود جست و وقتي اين مرحله ابتدايي کسب اطلاعات، حقايق و مفاهيم سپري شد، رويکرد شناخت گرايي- که بر ايجاد شبکه اطلاعاتي شامل دانش بياني و دانش روش کاري که از طريق يک شبکه قضيه اي به هم مرتبط است، تأکيد دارد- بايد مورد استفاده قرار گيرد؛ در مرحله پيشرفته يادگيري، بايد از رويکرد ساخت گرايي در محيطي باز، بهره گرفت. از سوي ديگر، بسياري از برداشتهاي جديد در باره يادگيري بر ديدگاههاي نوين پراگماتيست ها و ساخت گرايان تأکيد دارد. در اين ديدگاهها رويکرد "مسأله- محور"، "موضوع- محور" يا "عنوان- محور" در يادگيري و آموزش به کار مي رود. در اين روش، شاگرد نوآموز با يک مسأله واقعي در شرايط عيني، مواجه مي شود و تلاش مي کند آن مسئله را حل نمايد و بازنمايي واقع گرايانه اي از مسأله و شرايط آن در ذهن خود ايجاد کند. اين رويکردها با آنچه در بالا در باره ترتيب به کارگيري ديدگاههاي يادگيري ذکر شد، مغايرت دارد. آيا اين مغايرت باعث ايجاد وقفه در فرايند يادگيري معني دار شاگرد مي شود؟ آيا مواجه ساختن شاگرد مبتدي با سئوالها و مسايل "واقعي" باعث ايجاد نگرش منفي يا تمايل منفي نسبت به موضوع يادگيري يا همان مسأله مورد بحث نمي شود؟ |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |