پاسخ به:بانک مقالات حقوق
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 4:12 PM
1 : مدرس علوم انساني زمستان 1386; 11(4 (پياپي 54) ( ويژه نامه حقوق)):1-23. |
|
بررسي تطبيقي تبليغات در نظام انتخاباتي رياست جمهوري ايران و فرانسه |
|
بزرگ مهري مجيد* |
|
* گروه حقوق و علوم سياسي، دانشگاه بين المللي امام خميني (ره)، قزوين، ايران |
|
موضوع رقابت و تبليغات انتخاباتي از جمله مسايل مهمي است كه در نظامهاي سياسي متكي به آراي مردم همواره در انتخابات مطرح مي شود.
نظام جمهوري اسلامي ايران و نظام جمهوري پنجم فرانسه، هر دو به مقوله انتخابات توجه خاص دارند و مقررات متناسبي را براي امر تبليغات در انتخابات تدوين ساخته اند.
بحث محوري اين مقاله، بررسي مقررات مرتبط با رقابت و تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري در دو كشور است و مي كوشد دريابد كه مقررات كدام كشور جامعتر و كاملتر است؟
براي شناخت ميزان جامعيت مقررات هر يك از دو نظام انتخاباتي، بخش اعظم قوانين دو نظام با تكيه بر متغيرهاي چهارگانه پيشنهادي ذيل، طبقه بندي شده تا مشخص شود مقررات كدام كشور، پيش از ديگري تامين كننده اهداف مورد نظر متغيرهاي مذكور است. اين متغيرها عبارتند از:
الف) ايجاد فضاي مناسب براي نامزدها و احزاب آنها در جهت معرفي ويژگيهاي فردي و برنامه هاي خود، ب) برابري نسبي در برخورداري از امكانات تبليغاتي و ايجاد فرصتهاي برابر به وسيله دولت، ج) پرهيز از تضييع حقوق شهروندان اعم از نامزدها و يا راي دهندگان عادي در اثر فعاليتهاي تبليغاتي، د) جلوگيري از اسراف و تبذير و ممانعت از ايجاد زمينه وابستگي نامزدها و احزاب به باندهاي ذينفوذ مالي و يا قدرتهاي خارجي.
در پايان اين نتيجه حاصل شده كه هر دو نظام انتخاباتي، به هر يك از چهار متغير و هدف تدوين مقررات مرتبط با تبليغات توجه دارند، لكن مقررات انتخاباتي رياست جمهوري فرانسه، شكلي جامعتر دارد. استفاده از تجاربي كه نظام انتخاباتي فرانسه در تدوين مقررات مالي انتخابات و تبليغات آن به كار گرفته براي بهينه سازي نظام انتخاباتي جمهوري اسلامي ايران، مفيد و ارزشمند است.
|
|
كليد واژه: انتخابات، رياست جمهوري، ايران، فرانسه، تبليغات |
|
|
نسخه قابل چاپ
|