پاسخ به:بانک مقالات حقوق
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 9:35 PM
10 : فصلنامه حقوق- مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي بهار 1389; 40(1 (ويژه نامه 101)):167-182. |
بررسي ماهيت قرارداد فرانچايز در حقوق ايران |
صفري محسن*,مشهديان شهاب |
* گروه حقوق خصوصي و اسلامي، دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه تهران |
يکي از قرارداد هايي که به عنوان امري تبعي، پس از پيدايش و رسميت يافتن حقوق مالکيت فکري و به طور خاص پس از ظهور و اهميت يافتن حقوق مربوط به علايم تجاري منعقد مي گردد قرارداد فرانچايز مي باشد. قرارداد فرانچايز، قراردادي است ميان امتيازدهنده (Franchisor) بعنوان مالک حقوق مالکيت فکري از يک سو و امتياز گيرنده(Franchisee) از سوي ديگر که براي استفاده از حقوق علايم تجاري و بعضا برخي ديگر از حقوق مالکيت فکري مربوط به امتيازدهنده، براي مدت زماني مشخص که معمولا 5 سال است منعقد مي شود. با توجه به جديد بودن اين قرارداد و عدم وجود اين قرارداد در قوانين ايران، ماهيت حقوقي اين قرارداد تعيين کننده آثار حقوقي آن است. |
كليد واژه: قرارداد فرانچايز، علامت تجاري، امتياز دهنده، امتياز گيرنده، اجاره، صلح، نمايندگي تجاري، حق انتفاع، بيع |
نسخه قابل چاپ |