0

بانک مقالات جغرافیا

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات جغرافیا
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  10:55 AM

8 : پژوهشهاي جغرافياي انساني (پژوهش هاي جغرافيايي) تابستان 1390; 43(76):115-141.
 
برنامه ريزي استراتژيک توسعه گردشگري، با تاکيد بر گردشگري مذهبي (مطالعه موردي: شهر قم)
 
ابراهيم زاده عيسي*,كاظمي زاد شمس اله,اسكندري ثاني محمد
 
* گروه جغرافيا و برنامه ريزي شهري، دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
 

شهر قم علاوه بر اينکه به عنوان مهم ترين پايگاه مذهبي جهان تشيع و دومين مرکز زيارتي کشور بعد از مشهد در سطح ملي شناخته شده است، داراي پتانسيل هاي مذهبي - فرهنگي، تاريخي و طبيعي با ارزش ديگري نيز هست؛ ليکن تاکنون اين شهر نتوانسته است به جايگاه واقعي خود در عرصه جذب گردشگر به ويژه به لحاظ ضريب ماندگاري گردشگران دست يابد. در پژوهش حاضر هدف اصلي آن است که با به کارگيري فرايند برنامه ريزي استراتژيک، ضمن پي جويي توانمندي ها و کارکردهاي گردشگري شهر قم و به منظور توسعه اين کارکردها، به ارايه راهکارها و تعيين استراتژي هاي کاربردي براي توسعه گردشگري -با تاکيد بر گردشگري مذهبي- شهر قم پرداخته شود. در اين فرايند با بررسي قابليت ها و فرصت هاي گردشگري قم، نتايج نهايي مبين آن است که استراتژي هاي قابل قبول در برنامه ريزي گردشگري مذهبي اين شهر، در اولويت نخست استراتژي هاي محافظه کارانه اند؛ و در واقع استراتژي هاي تهاجمي در اولويت دوم برنامه ريزي قرار مي گيرند. بدين منظور، نخست استراتژي هاي اوليه WO و سپس استراتژي هاي SO در ماتريس SWOT در اولويت قرار گرفتند. در واقع استراتژي محافظه کارانه WO2 با امتياز 6.49 به مثابه بهترين استراتژي در توسعه گردشگري مذهبي شهر قم تلقي مي گردد. به منظور تحقق اين امر مهم، استراتژي مذکور مي تواند با اجرا و تقويت فضاهاي سرگرمي و تفريحي (پارک و شهربازي) و فضاهاي سبز و همچنين تقويت جاذبه هاي طبيعي به عنوان عنصر مکمل گردشگري مذهبي، در تمام طول سال، براي جلوگيري از فصلي شدن گردشگري شهر و افزايش مدت اقامت گردشگران در شهر عملي گردد. در عين حال استراتژي تهاجمي SO2 با امتياز 7.33، موثرترين راهبرد -پس از محافظه کارانه- قلمداد مي شود. به منظور نيل به اهداف تحقيق و توسعه گردشگري با بهره گيري از اين استراتژي، توسعه علوم اسلامي از يک سو، و افزايش تبليغات و جذب طلاب و گردشگران مذهبي - فرهنگي خارجي با معرفي جايگاه واقعي کارکردهاي مذهبي - فرهنگي شهر قم به ساير کشورها و همچنين ايجاد اشتغال و درآمد پايدار از سوي ديگر، پيشنهاد مي شود.

 
كليد واژه: برنامه ريزي استراتژيک، توسعه گردشگري، گردشگري مذهبي، SWOT، شهر قم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها