پاسخ به:بانک مقالات جغرافیا
جمعه 1 اردیبهشت 1391 12:20 PM
5 : برنامه ريزي و آمايش فضا (مدرس علوم انساني) پاييز 1389; 14(3 (پياپي 67)):73-95. |
تحليل و ارزيابي مکانگزيني فضاهاي آموزشي شهر اصفهان |
تقوايي مسعود*,رخشاني نسب حميدرضا |
* دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران |
در اين پژوهش مکان گزيني فضاهاي آموزشي شهر اصفهان بررسي و تحليل شده است. هدف پژوهش، سنجش تعامل معيارهاي مکان يابي با مکان گزيني وضع موجود فضاهاي آموزشي است. روش پژوهش، توصيفي تحليلي و پيمايشي است و در سطح 246 مدرسه نمونه از 841 فضاي آموزشي شهر اصفهان انجام شده است. براي سنجش تعامل معيارهاي مورد مطالعه، از آزمونهاي «تحليل واريانس يک طرفه» و «توکي» استفاده شده است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد رابطه فضاهاي آموزشي با کاربريهاي ناسازگار، شرايط اقليمي و دسترسي معنادار است. در مقابل، فضاهاي آموزشي با ساير معيارهاي مکان يابي ارتباطي ندارد و بين معيارهاي مکان يابي و مکان گزيني وضع موجود فضاها تفاوت معناداري وجود دارد. مجموع اين عوامل باعث شده است فضاهاي آموزشي اصفهان سازگاري، همجواري و مطلوبيت مناسبي نداشته باشد. |
كليد واژه: سازگاري، فضاهاي آموزشي، مطلوبيت، مکان گزيني، مکان يابي، همجواري، اصفهان |
نسخه قابل چاپ |