پاسخ به:بانک مقالات حسابداری و حسابرسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 6:48 PM
بررسي کارايي شاخصهاي سنتي و نوين نقدينگي در پيشبيني هموارسازي سود شرکتها |
خواجوي شكراله*,قرباني اصغر,منفرد مهارلويي محمد |
* دانشگاه شيراز |
هدف اين پژوهش بررسي نقش شاخصهاي نوين و سنتي نقدينگي در پيشبيني هموارسازي سود شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در راستاي تحقق هدفهاي پژوهش، پنج فرضيه تدوين شده است. در اين پژوهش از يک طبقه بندي دو وجهي براي تقسيم شرکتها به دو گروه هموارساز و غير هموارساز طبقات مختلف سود استفاده شده است. نمونه آماري پژوهش شامل 74 شرکت طي بازه زماني يازده ساله 1388-1378 است. يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که شاخصهاي سنتي نقدينگي و اندازه شرکت با هموارسازي سود در شرکتهاي مورد بررسي ارتباط معناداري دارد و مهمترين عنصر موثر در اين زمينه، سطح موجودي کالاي شرکتهاي مورد بررسي است. |
كليد واژه: شاخصهاي نوين نقدينگي، شاخص فراگير نقدينگي، شاخص دوره تبديل وجه نقد، شاخص مانده نقدي خالص، هموارسازي سود ... |
نسخه قابل چاپ |