پاسخ به:بانک مقالات حسابداری و حسابرسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 5:19 PM
4 : حسابداري مديريت تابستان 1389; 3(5):45-63. |
|
استقرار نظام مديريت دانش مبتني بر سرمايه اجتماعي (مطالعه موردي: واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي منطقه 8) |
|
زمرديان غلام رضا*,رستمي علي |
|
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مرکزي |
|
سازمان هاي عصر حاضر در يک محيط کاملا رقابتي و بسيار پويا فعاليت مي کنند که مهم ترين سرمايه آنها، کارکنان شان مي باشد. استمرار و تداوم مزيت رقابتي سازمان ها، در چنين شرايطي در داشتن کارکنان دانش گرا، خلاق و نوآور است که مي توانند با اصلاح يا تغيير آگاهانه در کارکردها و فرآيندها مزيت پايدار براي سازمان خود خلق نمايند.
سيف الهي و داوري (1388) اشاره دارند که دانش، امروز در قلب اقتصاد جهان قرار دارد و مديريت دانش در کسب موفقيت سازمان ها يک امر حياتي تلقي مي شود. بنابراين استقرار آن بيش از گذشته ضرورت يافته است. عوامل متعدد و بيشماري در موفقيت استقرار مديريت دانش نقش دارند. يکي از اين عوامل سرمايه اجتماعي است. تحقيق حاضر در جامعه مورد مطالعه، يعني واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي منطقه 8، از سرمايه اجتماعي که باعث به اشتراک گذاشتن بهتر دانش، ايفا دانش سازماني، ايجاد روابط مبتني بر اعتماد و همکاري، روح تعاون، کمک به آموزش، افزايش فعاليت هاي مرتبط با ثبات سازماني و درک مشترک مي شود، در جهت افزايش آمادگي سازماني براي استقرار مديريت دانش استفاده مي گردد.
نتايج حاصل از ادبيات موضوع و يافته هاي حاصل از تحقيق ميداني، نشان مي دهد که بين سرمايه اجتماعي و عامل فرهنگ سازماني، عامل ساختار سازماني، عامل زير ساخت و عامل محتوايي تغيير که از متغيرهاي آمادگي مديريت دانش هستند، رابطه معني داري وجود دارد. در بررسي ميزان همبستگي از يک طرف نتايج مطالعه نشان مي دهد که بين وضعيت موجود پنج عامل آمادگي استقرار مديريت دانش تفاوت معني داري وجود دارد. بنابراين مي توان گفت، عوامل مرتبط با آمادگي استقرار مديريت دانش رتبه هاي يکساني ندارند، بطوريکه بيشترين آن مربوط به محتواي تغيير و کمترين آن مربوط به ساختار سازماني است.
|
|
كليد واژه: مديريت دانش، سرمايه اجتماعي، فرهنگ سازماني، ساختار سازماني، زير ساخت سازماني، تغيير |
|
|
نسخه قابل چاپ
|