پاسخ به:بانک مقالات حسابداری و حسابرسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 5:14 PM
7 : حسابداري مديريت بهار 1390; 4(8):103-122. |
بررسي شکاف بين ديدگاه هاي دانشگاهيان و شاغلين اجرايي حسابداري مديريت در اولويت بندي مفاهيم و تکنيک هاي آن |
نونهال نهر علي اكبر*,رحمتي قورولو منوچهر |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بستان آباد |
در جوامع پيشرفته، ايجاد و گسترش رشته هاي تحصيلي، حاصل تعامل عرصه هاي تجربي و محيط هاي آموزشي بوده و اين امر موجب موفقيت فعالان تجربي گرديده است. يکي از اين زمينه ها حسابداري مديريتي مي باشد که به عنوان بازوي اصلي مديريت سازمان ها ياد مي شود. در ارتباط با وجود تعامل مابين دانش حسابداري مديريت و عرصه هاي تجربي آن در ايران شواهد چنداني در اختيار نبوده ولي نوعي نگراني در بين فعالين ذيربط احساس مي شود. پژوهش حاضر به صورتي تجربي به بررسي تعامل بين دانش حسابداري مديريت و عرصه هاي تجربي آن در ايران مي پردازد. جامعه آماري اين پژوهش، شرکت هاي (توليدي) پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشند که اطلاعات از طريق ارسال پرسش نامه به دانشگاهيان و شاغلين حرفه جمع آوري شده و با استفاده از آزمون هاي آماري کروسکال واليس، تحليل واريانس و دانکن تجزيه و تحليل شده است. نتايج حاکي از آن بوده که در مورد اهميت 60 درصد از مفاهيم حسابداري مديريت بررسي شده بين گروه هاي آزمودني تفاوت معني داري وجود دارد و به نوعي فرضيه تحقيق که بيانگر وجود فاصله بين تئوري و عمل در حسابداري مديريت در سطح شرکت هاي پذيرفته شده بورس تهران مي باشد مورد تاييد واقع مي شود. |
كليد واژه: حسابداري مديريت، آموزش نظري، محيط هاي اجرايي، شکاف |
نسخه قابل چاپ |