پاسخ به:بانک مقالات حسابداری و حسابرسی
شنبه 2 اردیبهشت 1391 10:23 AM
5 : پژوهش هاي حسابداري مالي تابستان 1389; 2(2 (4)):61-76. |
بررسي ارتباط برخي از مکانيزم هاي نظام راهبري شرکتي با نقدشوندگي بازار |
كاشاني پور محمد*,مهرابي ساسان,پاشانژاد يوسف |
* دانشگاه مازندران |
سرمايه گذاران براي تصميم گيري، بر کميت، کيفيت و بموقع بودن اطلاعات افشا شده از سوي راهبران شرکت ها اتکا مي کنند. نحوه برخورد سرمايه گذاران با اين اطلاعات و تصميمات آنها، حجم عرضه و تقاضا، يا به نوعي عمق بازار و قيمت هاي پيشنهادي جهت خريد و فروش را شکل مي دهد. به عبارتي، راهبري شرکتي منسجم و ساختار يافته نقش مهمي در جهت دهي به تصميمات سرمايه گذاران و بازيگران در بازار سرمايه و تحقق بازارهاي سرمايه با نقدشوندگي بالا ايفاد مي کند. بر اين اساس، در اين پژوهش، رابطه بين برخي از مکانيزم هاي نظام راهبري شرکت ها و نقدشوندگي بازار بررسي و در اين راستا، اطلاعات مربوط به نمونه اي از 61 شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1386 بررسي گرديده است. ملاک انتخاب اين 61 شرکت، معامله اوراق بهادار شرکت حداقل در 100 روز از سال است. سپس داده هاي قيمت پيشنهادي خريد و فروش و حجم سهام مورد عرضه و تقاضا جمع آوري و رابطه آن با کيفيت راهبري شرکتي سنجيده شده است. نتايج پژوهش نشان مي دهد که شرکت هايي با ساختار هيات مديره مستقل تر و رويکرد هيات مديره اثربخش تر داراي نقدشوندگي بازار بيشتري نسبت به ساير شرکت ها هستند. در واقع، شرکت هايي که امتياز بيشتري از لحاظ کيفيت راهبري شرکتي داشته اند، اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام کمتر و اختلاف سهام مورد عرضه و تقاضاي بيشتري را دارا بوده اند. |
كليد واژه: نظام راهبري شرکتي، اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش، عمق بازار، نقدشوندگي بازار |
نسخه قابل چاپ |