پاسخ به:بانک مقالات حسابداری و حسابرسی
شنبه 2 اردیبهشت 1391 9:57 AM
1 : پژوهش هاي حسابداري مالي پاييز 1390; 3(3 (9)):1-18. |
مديريت سود به منظور دستيابي به نقاط مبنا |
علوي طبري سيدحسين*,باكري آمنه |
* دانشگاه الزهرا |
پژوهش هاي پيشين نشان داده اند که مديران تمايل دارند اولين رقم سود گزارش شده شرکت را به سمت بالا گرد کنند. بر اساس اين پژوهش ها، وقوع اين رفتار به علت وجود پديده رواني «199توماني» است که بر اساس آن کالايي که اولين رقم سمت چپ آن کوچکتر باشد، به طور غيرعادي ارزانتر ارزيابي مي شود. در اين پژوهش تلاش شد تا مشخص شود که آيا مديران شرکت هاي ايراني پذيرفته شده در بورس نيز به اين رفتار دست مي زنند؟ و آيا وقوع اين رفتار با ويژگي هاي اندازه، ميزان بدهي و سطح عملکرد عملياتي شرکت، رابطه دارد؟ هدف از اين پژوهش، مقايسه توزيع مشاهده شده با توزيع مورد انتظار در دومين رقم سمت چپ سودهاي گزارش شده شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اين پژوهش شامل بررسي اطلاعات مربوط به صورت هاي مالي 245 شركت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سال 1387و اطلاعات صورت هاي مالي همان شركت ها در بازه زماني 1388-1377 است. براي اين پژوهش، دو فرضيه طراحي و با استفاده از توزيع بنفورد (Benford's Distribution)، به عنوان توزيع مورد انتظار، آزمون شد. نتايج اين پژوهش بيان مي کند که مديران شرکت هاي ايراني تمايل ندارند در زمان مواجهه با عدد بزرگي مانند نه در دومين رقم سمت چپ سود، با هدف افزايش يک واحدي اولين رقم آن، سود عملياتي را به سمت بالا گرد کنند، در حالي که بررسي اين پديده در ارتباط با سود خالص شرکت ها، نتايج مربوط تري ارائه مي کند. به علاوه شرکت هاي بزرگ و شرکت هاي داراي عملکرد عملياتي پايين تمايل بيشتري براي انجام اين کار در سود خالص خود دارند. |
كليد واژه: توزيع بنفورد، مديريت سود، پديده قيمت «199 توماني» |
نسخه قابل چاپ |