پاسخ به:بانک مقالات حسابداری و حسابرسی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 12:03 PM
2 : بررسيهاي حسابداري و حسابرسي تابستان 1382; 10(32):21-42. |
بررسي فرايند تغيير برنامه درسي و پيشنهاد يك برنامه درسي نوسازي شده براي دوره كارشناسي رشته حسابداري |
نوروش ايرج* |
* دانشكده مديريت دانشگاه تهران |
عده اي بر اين باورند كه برنامه درسي رشته حسابداري دوره كارشناسي بايد فارغ التحصيلاني را روانه بازار كند كه توانايي هاي لازم را براي انجام وظايف اولين شغل حرفه اي خود داشته باشند، در مقابل گروه ديگر عقيده دارند فارغ التحصيلان بايد از دانش زمينه اي و مهارت هايي برخوردار باشند تا بتوانند براي ايفاي نقش سازماني و تعامل هاي فردي و گروهي در طول عمر كاري خود در مشاغل مختلف آماده شوند. مورد اخير تداوم بيشتري نسبت به اولين شغل فارغ التحصيلان دارد، در محيط در حال تغييري كه فارغ التحصيلان وارد آن خواهند شد و توجه بيشتري را به خود جلب مي نمايند. اين امر ضمن آنكه با اولين شغل حرفه آنها چندان بي ارتباط هم نمي باشد اما در عين حال ادعاي طرفداران آموزش حرفه اي در سطح دانشگاه را كم رنگ تر نموده است. به هر حال، براي پاسخگويي به محيط در حال تغيير، در برنامه درسي دانشگاهي هم بايد تغييراتي لحاظ گرديده و برنامه نوسازي شود. اين تغييرات در كشورهايي كه اقتصادي آن بازار مدار است به واسطه تقاضاي مشتري مدار آن، تحقيقات گسترده با صرف مبالغ هنگفت انجام مي گيرد. در اين مقاله عناصر اصلي فرآيند تغيير برنامه درسي مورد تحليل قرار گرفته و در نهايت با علم به اين كه عمر كاري فارغ التحصيلان نسبت به اولين شغل آنها از اهميت بيشتري برخوردار بوده نويسنده صرفاً جهت نوسازي برنامه درسي موجود كه چند دهه از تدوين اوليه آن مي گذرد، برنامه اي براي دوره كارشناسي رشته حسابداري پيشنهاد نموده است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |