پاسخ به:بانک مقالات حسابداری و حسابرسی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:20 AM
5 : بررسيهاي حسابداري و حسابرسي بهار 1389; 17(59):63-78. |
بررسي عوامل موثر بر نقدشوندگي قراردادهاي آتي در بورس كالاي ايران |
فرتوك زاده حميدرضا,محب علي ساره*,دولو مريم |
* دانشگاه صنعتي مالك اشتر، ايران |
هنگام بحث در رابطه با شكست يا موفقيت بازارهاي آتي، همواره نقدشوندگي يكي از عوامل تعيين كننده مطرح شده و بررسي عوامل موثر بر اين پديده از مدت ها قبل مورد توجه بسياري از پژوهشگران قرار گرفته است. در مطالعات و پژوهش هاي انجام شده پيشين براي نقدشوندگي ابعاد مختلفي بيان شده و براي اندازه گيري هر يك از آن ابعاد نيز معيارهاي مختلفي پيشنهاد شده است. در اين پژوهش با بهره گيري از تحليل رگرسيون و با در نظر گرفتن دو معيار شكاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش و عمق كه دو بعد متفاوت از نقدشوندگي را اندازه گيري مي نمايند، به بررسي عوامل موثر بر اين پديده در بازار قراردادهاي آتي سكه طلا در بورس كالاي ايران پرداخته مي شود. نتايج پژوهش نشان مي دهد كه عوامل اصلي تاثيرگذار بر شكاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش، حجم معاملات و نوسان پذيري قيمت ها هستند. علاوه بر اين مشاهده شده است كه دوره زماني معاملات نيز داراي تاثير چشمگيري بر ميزان اين شكاف قيمتي است. نتايج بررسي عوامل موثر بر عمق بازار نيز نشان داد كه حجم معاملات داراي اثر مثبت، نوسان پذيري بدون اثر و سطح قيمت ها نيز داراي اثري مثبت بر متغير عمق بازار هستند. |
كليد واژه: نقدشوندگي، شکاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش، عمق بازار، قراردادهاي آتي |
نسخه قابل چاپ |