پاسخ به:بانک مقالات حسابداری و حسابرسی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:20 AM
: بررسيهاي حسابداري و حسابرسي بهار 1389; 17(59):31-46. |
بررسي ارتباط بين تغييرات سهم بازار با ارزش گذاري عايدات و فرصت هاي رشد آتي شركت ها |
سينايي حسن علي*,رشيدي زاد فاطمه |
* دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعي، دانشگاه شهيد چمران، ايران |
امروزه در سرتاسر جهان شركت ها در عرصه رقابت براي به دست آوردن سهم بازار، تلاش مي كنند تا بتوانند سهم فروش محصولات خود را نسبت به رقبا افزايش دهند. اين پژوهش با استفاده از اطلاعات مربوط به 168 شركت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سال هاي 1380 تا 1385، تلاش مي نمايد تا به بررسي ارتباط بين تغييرات سهم بازار با ارزش گذاري عايدات و فرصت هاي رشد آتي بپردازد. اين اطلاعات از صورت هاي مالي موجود در پايگاه هاي اطلاعاتي هم چون نرم افزار تدبير پرداز استخراج شده اند. به منظور آزمون فرضيه هاي پژوهش از تكنيك هاي آماري رگرسيون چندگانه و ساده بهره گرفته شد. در ابتدا با ايجاد دو معيار سنجش براي تغييرات سهم بازار (تغيير در سهم بازار شركت در فاصله بين دوره جاري و گذشته، روند تغييرات سهم بازار در طي سه دوره) به بررسي نقش اين دو معيار در رابطه ي بين عملكرد جاري و عملكرد آتي پرداخته شد. نتايج بازگوكننده ي اين بود كه رابطه بين عملكرد جاري و آتي به طور معناداري وابسته به تغييرات سهم بازار بوده و اين رابطه تا سه سال آينده تداوم مي يابد. هم چنين به منظور ارزيابي تاثير تغييرات سهم بازار بر عملكرد جاري از دو مدل بازده پيش بيني نشده و قيمت استفاده شد كه نتايج بازگوكننده اين بود كه مربوط بودن سودهاي جاري با ارزش، با رشد در سهم بازار افزايش مي يابد. اما بين معيارهاي سنجش تغييرات سهم بازار و فرصت هاي رشد رابطه معناداري مشاهده نشد. |
كليد واژه: تغييرات سهم بازار، مربوط بودن ارزش، ضريب واکنش سود، فرصت هاي رشد |
نسخه قابل چاپ |