پاسخ به:بانک مقالات حسابداری و حسابرسی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:20 AM
7 : بررسيهاي حسابداري و حسابرسي تابستان 1389; 17(60):109-120. |
رابطه سرمايه فکري (انساني، مشتري و ساختاري) و عملکرد صنعت بيمه (از ديدگاه مديران) |
مجتهدزاده ويدا*,علوي طبري سيدحسين,مهدي زاده مهرناز |
* دانشگاه الزهرا (س)، ايران |
در دو دهه اخير، مديريت عملکرد سازماني به يکي از موضوع هاي مورد توجه و جذاب تبديل شده است. بسياري از دانشمندان و متخصصان حوزه مديريت بر اين باورند که کارکنان، مبنا و ريشه اصلي بهبود کيفيت و بهره وري هستند و بايد نيروي انساني را مبناي اصلي فرآيند افزايش کارايي و بهره وري و نوعي سرمايه به حساب آورد. نيروي انساني با کيفيت و دانش مدار مهم ترين مزيت رقابتي سازمان و کمياب ترين منبع در اقتصاد دانش محور امروز است. اين پژوهش به بررسي رابطه سرمايه فکري (و اجزاي آن) و عملکرد صنعت بيمه از ديدگاه مديران مي پردازد. نتايج نشان مي دهد، سرمايه هاي فکري، انساني، مشتري (رابطه اي) و ساختاري در بررسي جداگانه و مستقل از يکديگر، با عملکرد رابطه معنادار دارند، درحالي که در بررسي همزمان صرفا رابطه سرمايه ساختاري و انساني با عملکرد معنادار است. |
كليد واژه: سرمايه فکري، انساني، مشتري و ساختاري |
نسخه قابل چاپ |