پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 8:45 AM
5 : نامه علوم اجتماعي مهر 1382; 11(1 (پياپي21)):113-142. |
قوميت، نابرابري آموزشي و تحولات جمعيتي |
طالب مهدي,گودرزي محسن |
مقاله حاضر به مساله هويت و ابعاد مختلف آن دراستان سيستان و بلوچستان مي پردازد. در اين مقاله با استفاده از داده هاي گردآوري شده در چهارشهر استان سيستان و بلوچستان، تحولات جمعيتي استان در پرتو نگرش هاي اجتماعي بررسي مي شود. داده هاي مورد استفاده، از نمونهاي به حجم 3913 نفر از ساكنان چهار شهر زاهدان، خاش، چابهار و زابل گردآوري شده است. نتايج تحقيق نشان داده است كه دو شيوه نگرش نسبت به هنجارهاي خانوادگي وجود دارد. در يك سو هنجارهاي خانوادگي با تاكيد بر ارزشهاي جمع گرايانه، تشكيل خانواده در سنين پايين و اهميت نقش بزرگترها و در سوي ديگر، هنجارهاي جديد خانوادگي با گرايشهاي فرد گرايانه، تشكيل خانواده در سنين بالاتر و گرايش نسبي به برابري در خانواده قرار دارد. اين دو الگوي زندگي با تحصيلات و تمايل به مهاجرت نيز مرتبط هستند. |
كليد واژه: قوميت، نابرابري آموزش، تحولات جمعيتي، گروه هاي قومي- مذهبي، تحصيلات |
نسخه قابل چاپ |