پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 8:38 AM
6 : نامه علوم اجتماعي بهار 1384; 11(3 (پياپي 25)):167-195. |
رويكردهاي نظري خريد: از جامعهشناسي تا مطالعات فرهنگي |
اباذري يوسف علي,كاظمي عباس |
در مقاله حاضر موضوع خريد از سه رويكرد بررسي ميشود. رويكرد اول مطالعات جامعه شناختي است كه در آن خريد، صرفا بخشي از موضوع مطالعه جامعه شناسي است. در اين رويكرد بيشتر بر گونهشناسي خريداران تأكيد ميشود. در رويكرد دوم، خريد با مقوله عامتري به نام مصرف بهم ميآميزد. در اين رويكرد به طور ويژه از والتربنيامين ياد ميكنيم. در نگاه او مراكز خريد، فضاهايي براي سلطه بيشتر سرمايهدارياند. در رويكرد سوم يعني رويكرد مطالعات فرهنگي به موضوع خريد پرداخته ميشود. خريد تا اندازهاي از موضوع مصرف استقلال مييابد و نگاه به خريد، مثبت، خلاق و سازنده ميشود. نتيجه آنكه، خريد در مطالعات فرهنگي نشان دهنده حركت بنيادي در اصول ساختاري جامعه از توليد به مصرف است. خريد قلمرويي از كنش اجتماعي، تعامل و تجربه است كه تا اندازه زيادي رفتارهاي زندگي روزمره مردم شهري را ساخت ميدهد. |
كليد واژه: خريد، مراكز خريد، لذت خريد، گونهشناسي خريد، فروشگاههاي بزرگ |
نسخه قابل چاپ |