پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 8:38 AM
3 : نامه علوم اجتماعي بهار 1384; 11(3 (پياپي 25)):77-106. |
بررسي سلسله مراتب ارزشي دانشجويان و رابطه آن با گروههاي مرجع |
سفيري خديجه,شريفي نيره |
ارزش ها از جمله مفاهيمياند كه از دير باز ذهن بشر را به خود مشغول داشتهاند. اگرچه ابتدا فيلسوفان به آن پرداخته اند، اما به تدريج با توجه به اهميتشان، در بخشهاي مختلف معرفت بشري مطرح شدهاند و امروزه علوم متعددي خود را نيازمند به شناخت آنها ميدانند و از ديدگاههاي گوناگون به آنها ميپردازند. شايد علت اين باشد كه ارزشها در واقع مفاهيمياند كه زندگي آدمياز آنها معني ميگيرد و آنها راهنماهاي مؤثري براي هدايت انسانهااند. در حقيقت در پشت همه انواع رفتارها و گرايشهاي جمعي، همه سازمانها، الگوها، نشانه هاي اجتماعي، نقشها و رمزها، دنيايي از تصورات و ارزش هاي جمعي قرار دارد (گورويچ و ديگران 1349 : 122)و فقط پس از فهم اين ارزش هاست كه قادر به توجيه رفتارها خواهيم بود. با توجه به اهميت ارزش ها در جهان امروز شناخت آنها از مسائل اصلي عصر حاضر است. |
كليد واژه: ارزشها، سلسله مراتب ارزشي، گروههاي مرجع، جوانان |
نسخه قابل چاپ |