پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 3:07 PM
3 : مطالعات امنيت اجتماعي بهار 1390; جديد(25):83-105. |
بررسي الگوي مصرف رسانه اي دانش آموزان و تاثيرپذيري آنها از رسانه ها با هدف برنامه ريزي هاي آموزشي پليس |
روشن دل اربطاني طاهر,اميري عبدالرضا* |
* دانشگاه علوم انتظامي |
امروزه رسانه ها، خصوصا رسانه هاي جمعي عامل مهمي در اثرگذاري بر افکار عمومي و جهت دهي به رفتارهاي اجتماعي محسوب مي شوند. از سويي جامعه دانش آموزي کشور و به ويژه دانش آموزان مقطع متوسطه به عنوان آينده سازان اين مرز و بوم از اهميت و حساسيت خاصي براي مسوولان و دلسوزان نظام و جامعه برخوردارند. براي نيروي انتظامي اين دسته از افراد جامعه از اهميت بسزايي برخوردار بوده و با توجه به شرايط سني حساس آنها مي بايست برنامه ريزي هوشمندانه اي را در جهت آموزشهاي پليسي – انتظامي مورد نياز دانش آموزان مزبور به عمل آورد. پژوهش حاضربا هدف مشخص ساختن نوع رسانه هاي مورد استفاده دانش آموزان مقطع متوسطه سطح شهر تهران و همچنين ميزان و نحوه استفاده از آنها، ميزان اثرپذيري دانش آموزان دوره متوسطه از رسانه هاي مختلف خصوصا رسانه ملي، و کمک به تعيين نيازهاي آموزشي جامعه هدف ياد شده و برنامه ريزي موثرتر آموزش هاي پليسي براي آنها انجام يافته است. روش مورد استفاده در اين تحقيق پيمايش بوده و جامعه آماري را دانش آموزان مقطع دبيرستان شهر تهران تشکيل مي دهند که نمونه اي 600 نفري از آنها به روش نمونه گيري خوشه اي مورد بررسي قرار گرفته اند. ابزار مورد استفاده نيز پرسشنامه محقق ساخته بوده که روايي آن به روش صوري و پايايي آن با محاسبه ضريب آلفا کرونباخ مورد تاييد قرار گرفته است. نتايج حاکي از آن است که تلويزيون به عنوان پرمصرف ترين رسانه، قابليت بيشتري براي جهت دهي به مسائل اجتماعي بالاخص موضوعات مرتبط با دانش آموزان را دارا است. همچنين با توجه به اينکه نزديک به نيمي از دانش آموزن مصرف کننده مشترک برنامه هاي تلويزيون و ماهواره مي باشند، به نظر مي رسد که بايد در برنامه ريزي براي توليد پيام در تلوزيون، به پيام هاي ارسالي ماهواره، کارکردها و تاثيرات ان توجه نمود. يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که 63 درصد از دانش آموزان از بازي هاي رايانه اي استفاده مي کنند. اين امر نشان دهنده اهميت اين رسانه در ميان دانش آموزان است که خود مي تواند قابليت مناسبي براي انتقال پيام و آموزش هاي مورد نياز دانش آموزان داشته باشد. |
كليد واژه: مصرف رسانه اي، دانش آموزان مقطع دبيرستان، رسانه هاي جمعي، نظريه کاشت، آموزش هاي پليسي – انتظامي |
نسخه قابل چاپ |