0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391  3:06 PM

 7 : مطالعات امنيت اجتماعي بهار 1390; جديد(25):179-210.
 
سنجش چندبعدي احساس آنومي در بين جوانان
 
نادري حمداله*,جاهد محمدعلي,خدابخشي هفشجاني نسرين
 
 
 

آنومي به عنوان يکي از مسايل اجتماعي قلمداد مي شود که طي آن، فرد دچار احساس بي هنجاري شده و اغتشاش، گسستگي و فقدان اجماع در بين فرد و جامعه را باعث مي شود. احساس گمگشتگي، نااميدي، نگرش به آينده، اختلال در فرهنگ مصرفي و انتظام اجتماعي عامل پديداري آنومي در سطوح مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي در جامعه بوده و محرک قوي در جهت ناکارآمد کردن نهادهاي اجتماعي و سپس آلوده شدن بافت جامعه و در معرض فروپاشي قرار گرفتن پيکره ساختاربندي جامعه مي شود.
پژوهش حاضر از نوع پيمايشي – همبستگي و به لحاظ زماني از نوع مقطعي بوده و از تکنيک پرس و جوي کتبي يا پرسشنامه براي گردآوري دادها با حجم نمونه آماري 394 نفر با بهره گيري از شيوه نمونه گيري مطبق متناسب در بين جوانان
29-15 ساله طي سال 89-88 در سطح شهر اردبيل استفاده شده است.
نتايج آزمون هاي آماري مبين رابطه معنادار بين نگرش به آينده، عزت نفس، گمگشتگي فرهنگي، احساس نابرابري، پايبندي ديني، گسيختگي خانواده و روابط نامناسب اجتماعي به عنوان متغيرهاي مستقل و آنومي به عنوان متغير وابسته تحقيق مي باشد.
نتايج برآورد مدل رگرسيوني در نرم افزار ليزرل
8.5، نگرش منفي به آينده را داراي بيشترين قدرت تبيين و اثرگذاري روي واريانس هاي آنومي و گسيختگي خانوادگي را داراي پايين ترين تاثير در وضعيت آنومي جوانان نشان مي دهد. از بين سطوح آنومي، موجوديت شديد زمينه هاي آنومي فرهنگي داراي بيشترين ميزان و آنومي اقتصادي داراي کمترين ميزان در بين جوانان ارزيابي شده است.

 
كليد واژه: آنومي، آنومي اجتماعي، آنومي اقتصادي، آنومي سياسي، آنومي فرهنگي، جوانان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها