پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 2:36 PM
3 : مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت معلم بهار و تابستان 1386; 15(57-56 (ويژه نامه علوم اجتماعي 3)):101-127. |
|
زنان و تحصيلات دانشگاهي |
|
سفيري خديجه* |
|
* گروه علوم اجتماعي، دانشگاه الزهرا |
|
يکي از تغييرات اجتماعي معاصر، انقلاب آموزشي زنان و مشارکت گسترده آن ها در عرصه هاي مختلف جامعه است. در ايران، آمار پذيرفته شدگان دانشگاه ها در سال هاي اخير بيانگر رشد ميزان قبول شدگان دختر در دانشگاه هاست.
در اين تحقيق، به دلايل روي آوردن زنان به تحصيلات دانشگاهي و پيامد هاي اجتماعي آن مي پردازيم. فرضيه هاي تحقيق با استناد به نظريه بودون در مورد آثار منتجه در نظام هاي کنش متقابل مطرح شده اند و با استفاده از اطلاعاتي که به روش پيمايشي جمع آوري شدند آزمون شده اند. جمعيت آماري ???? نفر از زنان 38-18 ساله چهار استان کشور است. پيامد هاي اجتماعي از طريق متغيرهاي ?) بالا رفتن سن ازدواج ?) کاهش باروري ?) تربيت بهتر فرزندان ?) مشارکت اجتماعي بيشتر ?) نحوه همسر گزيني ?) مشارکت در تصميم گيري در خانواده مورد سنجش قرار گرفت. نتايج نشان داد: انتخاب دانشگاه با انگيزه اشتغال و کسب درآمد و بعد از آن انگيزه هاي ديگر انجام مي شود. با بالا رفتن تحصيلات، سن ازدواج بالا مي رود، ميزان آزادي زنان در انتخاب همسر افزايش مي يابد، تعداد فرزندان کاهش مي يابد، الگوي تربيت فرزندان تغيير مي کند. تحصيلات زنان با مشارکت بيشتر آنان در تصميم گيري هاي خانواده رابطه داشت. ولي تحصيلات دانشگاهي زنان با مشارکت اجتماعي آنان رابطه معنادار نداشت. به طور کلي در اين تحقيق مشخص شد که اثرات تحصيلات دانشگاهي زنان در سطح خانوادگي مشهود است، اما در سطح اجتماعي مشهود نيست و اين مي تواند به دليل ساختارهاي اجتماعي موجود باشد.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|