پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 2:34 PM
1 : مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت معلم پاييز و زمستان 1386; 15(58-59 (ويژه نامه علوم اجتماعي 4)):5-32. |
جهت گيري فرهنگي در قشربندي سني |
اعظم آزاده منصوره* |
* گروه علوم اجتماعي، دانشگاه الزهرا (س) |
در اين مقاله به معرفي گروه بندي هاي سني به عنوان يکي از منابع جديد نابرابري و قشربندي اجتماعي و چگونگي تفاوت در جهت گيري هاي فرهنگي حاصل از آن پرداخته مي شود. هدف اصلي اين مقاله بررسي چگونگي تفاوت و يا تضاد ارزشي و نگرشي در گروه بندي هاي فوق الذکر است. براي نيل بدين هدف از روش فراتحليل کيفي مطالعات پيشين استفاده شده است. نتايج نشان مي دهد كه فرض وجود شكاف و جدايي ارزشي بين جواني و بزرگسالي قابل ترديد است. اما علي رغم شباهت در فرض هاي بنيادي و ارزش هاي هدف و غايي قشربندي سنّي، راه هاي رسيدن بدين ارزش ها و جهت گيري هاي ابزاري آن ها متنوع شده و از يكديگر فاصله گرفته است. در واقع مي توان اين طور ادعا نمود كه بعضي از تحولات ساختاري ظاهرا به دليل وسعت فراگيري، همه اقشار سني و گروه هاي اجتماعي را در حوزه هاي ارزشي تحت تاثير خود قرار داده و برخي ديگر تنها در محدوده كوچك تر و در رابطه با گروه هاي خاص منشا اثر بوده است و در اين حيطه نيز تنها تفاوت در راه و روش، موجب تمايزات فرهنگي قابل رويت در گروه هاي سني شده است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |