پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391 8:52 PM
3 : مجله جامعه شناسي ايران تابستان 1381; 4(2 (ويژه نامه آسيب هاي اجتماعي در ايران)):55-76. |
بررسي عوامل موثر بر ناهنجاري رفتاري دانش آموزان استان لرستان |
سخاوت جعفر* |
* دانشگاه علامه طباطبايي |
مطالعه عوامل موثر بر ناهنجاري رفتاري دانش آموزان استان لرستان، در سال 1380،در سه شهر خرم آباد، بروجرد و نورآباد آغاز شد.به اين منظور، از بين دانش آموزان دختر و پسر رشته هاي مختلف تحصيلي، 975 نفر از طريق نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. در اين مطالعه، رابطه ناهنجاري هاي رفتاري دانش آموزان با برخي ويژگي هاي فردي آنان، نظير وضعيت تحصيلي، جنسيت و برخي ويژگي هاي خانواده دانش آموزان و خود پنداره دانش آموز، ميزان پيوستگي با والدين، تصوير از خود، آرمان شغلي، پنداشت از كفايت درآمد خانواده، پنداشت از نظم مدرسه، بررسي شده است. براي انتخاب متغيرها، بيشتر از نظريه هاي صاحب نظران نظارت اجتماعي، مانند گات فردسون و تراويس هيرشي، استفاده شده است. يافته ها حاكي از آن است كه نابهنجاري دانش آموزان، در مدرسه و بيرون از مدرسه، ريشه هاي مشتركي دارند و نبايد آن ها را دو پديده جدا از هم دانست. با توجه به معني دار بودن رابطه نابهنجاري هاي رفتاري با متغيرهاي مذكور، يافته ها حاكي از آن است كه داشتن روابط مطلوب در محيط خانواده و مدرسه، پنداشت از خود دانش آموز، پنداشت از درآمد خانواده، شغل پدر، پنداشت از نظم مدرسه، توفيق در كار مدرسه و جنسيت به عنوان عوامل تاثيرگذار در نابهنجاري رفتاري دانش آموزان در مدرسه و برخي متغيرها مانند توفيق تحصيلي، جنسيت و پيوند با مادر در نابهنجاري هاي رفتاري در بيرون مدرسه اهميت بيشتري دارند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |