پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391 8:27 PM
7 : مجله جامعه شناسي ايران زمستان 1384; 6(4):185-211. |
تلويزيون، مخاطب و نگرش نو |
مهدي زاده شراره* |
* دانشکده علوم اجتماعي، دانشگاه الزهرا |
در اين مقاله تاثير تلويزيون بر نوگرايي با توجه به نقش مخاطبان آن مورد بررسي قرار گرفته است. در مطالعه مخاطب عواملي مانند ميزان در معرض رسانه قرار گرفتن، محتواي در معرض قرار گرفتن و زمينه هاي گوناگون اجتماعي - فرهنگي، نقش اساسي را در اثر بخشي پيام هاي تلويزيوني به عهده دارند که کمتر در تحقيقات داخل کشور مورد توجه واقع شده است. مساله اصلي در اين تحقيق شناخت ابعاد فعاليت مخاطب در تاثير تلويزيون بر نگرش نو مي باشد. بدين منظور لازم است رابطه بين تلويزيون با نگرش نو در جمعيت نمونه مشخص گردد و سپس به نقش و جايگاه مخاطب در اين فرايند پرداخته شود. اين تحقيق، به شيوه پيمايش، با حجمي برابر 1047 نمونه از خانوارهاي ساکن در مناطق 22 گانه شهر تهران انجام شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که تاثير تلويزيون با توجه به تفاوت هاي اجتماعي - فرهنگي در گروه هاي مخاطب متفاوت است. |
كليد واژه: نوگرايي، نقش مخاطب، فعاليت مخاطب، مخاطب تلويزيون |
نسخه قابل چاپ |