پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391 8:25 PM
2 : مجله جامعه شناسي ايران زمستان 1384; 6(4):34-58. |
چالش هاي باز توليد هژموني دولت از طريق گفتمان مدرسه |
رضايي محمد,غلام رضاكاشي محمدجواد |
بر اساس نظريه هاي باز توليد، مدارس از جمله نهادهايي هستند که حکومت ها در کنار ساير نهادهاي اجتماعي سعي مي کنند تا از طريق آن ها هژموني خود را باز توليد کنند. در اين مقاله نشان داده شده است که بر خلاف نظريه هاي مذکور، صرف ايدئولوژيک بودن ساختار مدرسه براي عملکرد موفق آن کفايت نمي کند. در واقع، تلاش ايدئولوژيک براي مرجح سازي معاني خاص فقط يک برهه از مدار توليد و مصرف احتمالي پيام هاي ايدئولوژيک است. چه بسا، به دلايل مختلف مصرف پيام به گونه اي متفاوت با خواست توليد کنندگان آن صورت گيرد. به علاوه، در اين مقاله نشان داده شده است که مدرسه ها در صورتي قادر به باز توليد ارزش هاي مورد نظر خود هستند که خانواده نيز در روندي مشابه، ذهنيت دانش آموزان را شکل دهد. |
كليد واژه: هژموني، نظريه باز توليد، گفتمان مدرسه، دستگاه هاي ايدئولوژيك، مدرسه، آموزش و پرورش، دسترسي گفتماني |
نسخه قابل چاپ |