پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391 8:09 PM
7 : مجله جامعه شناسي ايران بهار و تابستان 1387; 9(1-2):165-183. |
بررسي گروه هاي هدف در تبليغات هشتمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي در شهر تهران |
طالب مهدي*,فيروزآبادي سيداحمد,ايماني جاجرمي حسين,صادقي عليرضا |
* دانشگاه علوم اجتماعي، دانشگاه تهران |
عمده ترين سوال اين پژوهش اين است كه توجه به گروه هاي هدف در بين تبليغات كانديداهاي منفرد، تشكل ها، گروه هاي اصلي سياسي و منتخبين در هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در شهر تهران به چه صورت بوده است؟ در اين تحقيق جمعيت آماري تمامي كانديداها، احزاب و تشكل هاي شركت كننده در انتخابات شهر تهران بوده كه به تبليغات پرداخته اند. تعداد كانديداها در نمونه مورد بررسي 329 نفر و تعداد تشكل ها نيز 44 تشكل بوده است. داده هاي گردآوري شده با استفاده از روش تحليل محتواي شعارهاي انتخاباتي از منظر گروه هاي هدف در اقلام تبليغي كانديداهاي منفرد و جمعي و مباحث نظري مربوط به گروه هاي هدف در نظريه هاي مربوط به سياست هاي اجتماعي و رفاهي، تحليل شده اند. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد كه در بين هشت گروه هدف - كودكان، زنان، جوانان، سال خوردگان، فقرا، اقليت هاي قومي و ديني، بازنشستگان، و معلولان - بيشترين توجه كانديداهاي منفرد و احزاب، به جوانان و زنان و سپس با اهميتي كمتر از اين دو گروه، فقرا بوده است. بازنشستگان، اقليت هاي قومي و ديني و سپس كودكان، معلولان و سال خوردگان، نيز به ترتيب از اهميتي به مراتب پايين تر برخوردار بوده و مورد كم توجهي و حتي بي توجهي كانديداها و احزاب قرار گرفته اند؛ به گونه اي كه دو گروه اخير در بين تبليغات احزاب اساسا به چشم نمي خورند. كميت بالا و در نتيجه حجم آراي تاثيرگذار گروه هاي جوان و زنان از يك طرف و نيز نفوذپذيري و امكان جلب آراي آنان در مقايسه با ساير گروه هاي هدف، از جمله دلايلي است كه بر اساس آن مي توان توجه بيشتر كانديداها و احزاب به جوانان و زنان را نسبت به ساير گروه هاي هدف تبيين نمود. |
كليد واژه: رفاه اجتماعي، گروه هاي هدف، انتخابات، سياست گذاري اجتماعي، تهران |
نسخه قابل چاپ |