0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391  8:09 PM

 4 : مجله جامعه شناسي ايران بهار و تابستان 1387; 9(1-2):80-101.
 
مطالعه اي پيرامون رابطه قشربندي اجتماعي و مصرف فرهنگي با استفاده از داده هايي در زمينه مصرف موسيقيايي در شهر تهران
 
قاسمي وحيد*,صميم رضا*
 
* گروه علوم اجتماعي، دانشگاه اصفهان
 
 

در اين مقاله جهت شناخت بيشتر سازوكار تاثير دو نظام اجتماعي و فرهنگي به بررسي ارتباط قشربندي اجتماعي و مصرف فرهنگي پرداخته ايم. قشربندي اجتماعي را با تاسي از انگاره وبري با دو مولفه طبقه و پايگاه و مصرف فرهنگي را با استفاده از داده هايي در زمينه مصرف موسيقايي و با دو مولفه نوع و ميزان مصرف، سنجيده ايم. براي بررسي فرضيات، داده هايي در زمينه نوع و ميزان مصرف موسيقيايي 360 نفر از ساكنان چهار محله اختياريه، الهيه، پونك و جواديه (براي گروه تحقيق هر كدام از محلات مذكور نماد طبقات و پايگاه هاي متفاوت بوده است) از محلات شهر تهران با روش پيمايش و ابزار پرسشنامه جمع آوري شده است. يافته هاي حاصل از پيمايش نشان مي دهد: .1 ميان طبقه و پايگاه و ميزان مصرف موسيقايي رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، .2 پايگاه با هر دو مولفه كيفي مصرف فرهنگي (موسيقايي) يعني مصرف نخبه و توده رابطه معنادار دارد، .3 طبقه نيز تنها با يك مولفه كيفي مصرف فرهنگي (موسيقايي) يعني مصرف توده ارتباط معنادار دارد، .4 هرچه پايگاه افراد بالاتر باشد گرايش آن ها به مصرف انواع موسيقي متعلق به فرهنگ نخبه بيشتر و گرايش شان به مصرف انواع موسقي متعلق به فرهنگ توده كمتر است، .5 هر چه طبقه افراد بالاتر،‌ گرايش شان به مصرف انواع موسيقي متعلق به فرهنگ توده بيشتر است، .6 در مجموع و با توجه به نتايج تحليل رگرسيون مشخص شد، تفاوت پايگاهي (تفاوت در ميزان تحصيلات، منزلت شغلي و اصل و نسب) افراد بيشتر از تفاوت طبقاتي (تفاوت در وضعيت اقتصادي) پيش بيني كننده ميزان و نوع مصرف فرهنگي (موسيقايي) افراد است.

 
كليد واژه: قشربندي اجتماعي، طبقه، پايگاه، مصرف فرهنگي، مصرف موسيقايي، فرهنگ نخبه، فرهنگ توده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها