0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391  8:07 PM

5 : مجله جامعه شناسي ايران پاييز و زمستان 1387; 9(3-4):120-142.
 
اينترنت و تغيير اجتماعي در ايران: نگاهي فراتحليلي با تاکيد بر جوانان
 
منتظرقائم مهدي*,شاقاسمي احسان
 
* گروه ارتباطات، دانشگاه تهران
 
 

اينترنت رسانه اي جديد با ماهيتي متفاوت از رسانه هاي پيش از خود است و در عين حال تقريبا همه آن رسانه ها را در خود دارد. اينترنت با خود تغييرات اجتماعي به همراه مي آورد و اين تغييرات بيش از همه در ميان جوانان که بيشترين تعداد کاربران اينترنت را تشکيل مي دهند، رخ مي دهد. اينترنت در فاصله سال هاي 1380 تا 1385 در ايران رشدي حدود 2500 درصد داشته است. اين وضعيت امکان ايجاد يک نسل را در ايران مطرح مي کند، نسلي که در سال هاي نوجواني با تکنولوژي هاي نوين ارتباطي آشنا شده و در حال حاضر به سمت سنين ميانسالي حرکت مي کند.
در اين مقاله خواهيم ديد که جوانان ايراني از قابليت هاي ارتباطي اينترنت به طرز موثري بهره گرفته اند. گروه هاي اجتماعي مختلف بنا به ويژگي هاي خاص جامعه ايران، اينترنت را مکان خوبي براي خودابرازي و ايجاد ارتباط يافته اند. زنان ايراني براي دستيابي به اهداف اجتماعي و گروهي خود پابه پاي مردان و گاهي پيش از آن ها از امکانات اينترنت استفاده کرده اند. اينترنت در ايران امکان نوع خاصي از هنجارشکني را پديد آورده که امکان برخورد با آن به روش هاي سنتي وجود ندارد. اينترنت در سال هاي اخير به عنوان رسانه اي براي تاثيرگذاري مذهبي و ترويج مذهب در ميان جوانان ايران مورد استفاده قرار گرفته است. اين پژوهش با يک رويکرد فراتحليلي و مطالعه اسنادي نشان مي دهد که اينترنت باعث ايجاد يک پژوهش با يک رويکرد فراتحليلي و مطالعه اسنادي نشان مي دهد که اينترنت باعث ايجاد يک نسل در ايران شده است. در ادامه ويژگي هاي اين نسل ايراني برشمرده شده است.

 
كليد واژه: هويت، اينترنت، ايميل، چت، وبلاگ، ايران، جواني، رسانه هاي نوين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها