پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 10:21 AM
9 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):111-135. |
مقايسه تطبيقي روند تحولات ارزشيابي آموزشي در غرب و ايران |
موسي پور نعمت اله* |
* بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان |
در مقاله حاضر، هدف آن بوده است که با اتکا به ديدگاهي تطبيقي، پاسخي براي اين پرسش فراهم شود که ارزشيابي آموزشي، طي دو قرن گذشته چه وضعي داشته و چگونه تکوين يافته است. گر چه ترسيم چگونگي تکوين ارزشيابي آموزشي در ايران بر پايه تحليل منابع موجود به عمل آمده است؛ اما نظريه مدوس، استافل بيم و اسکريون (1988) در شناخت وضع ارزشيابي آموزشي در غرب، مبناي کار قرار گرفته است. تحليل تاريخي، مدوس، استافل بيم و اسکريون (1988) از تحول ارزشيابي آموزشي در غرب، آنان را به اين جمع بندي رسانده است که ارزشيابي آموزشي، شش دوره را تجربه کرده است و آنان اين دوره ها را با عناوين دوره هاي دگرگوني (1900-1800)، کارايي و آزمون (1930-1900)، تايلري (1945-1930)، معصوميت (1957-1946)، بسط (1972-1958) و حرفه اي شدن (1983-1973) طبقه بندي کرده اند. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |