0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:20 AM

 1 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):2-12.
 
مقايسه خود ادراكي دانش آموزان عادي، تيزهوش مدارس تيزهوشان و دانش آموزان تيزهوش مدارس عادي
 
خير محمد,جوكار بهرام
 
 
 

هدف از تحقيق حاضر، بررسي تاثير نوع مدرسه بر خود ادراکي دانش آموزان با سطوح مختلف هوشي است. تحقيقات نشان داده اند، سطح عملکرد و ساختار مدرسه اي که دانش آموزان در آن مشغول به تحصيل اند؛ تاثير بسزايي بر خود ادراکي آنان دارد. به همين لحاظ، از مسايلي که دست اندرکاران نظام تعليم و تربيت، در هر جامعه، با آن مواجه هستند، اين است که آيا بايد دانش آموزان سطوح مختلف را در مدارس جداگانه طبقه بندي کنند؟ و در صورتي که چنين جداسازيهايي صورت گيرد، اين تفکيک چه تاثيري بر خود ادراکي دانش آموزان دارد؟
به منظور دستيابي به هدف فوق، 455 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمايي از مدارس عادي و تيزهوشان انتخاب و براساس نمره آزمون هوشي اوتيس در سه گروه عادي، تيزهوش مدارس عادي و تيزهوش مدارس تيزهوشان، دسته بندي شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه خود ادراکي، عامل موفقيت و عدم موفقيت (خير، 1369) خود ادراکي سه گروه مورد مقايسه قرار گرفت.
يافته هاي پژوهش نشان داد که از نظر عوامل کوشش، سطح دشواري تکليف و شانس ميان سه گروه تفاوت معني دار وجود دارد. ولي از نظر عامل توانايي، سه گروه ادراک مشابه اي داشته اند. تفاوتهاي ياد شده، در ابعاد مختلف دروني، بيروني و پايدار و ناپايدار نيز بررسي شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها