پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 10:15 AM
9 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار 1380; 16(2 (پیاپی 32) ویژه نامه علوم اجتماعی):131-147. |
نقد روشهاي كمي غالب بر پژوهش و لزوم توجه به روشهاي كيفي در پژوهش رسانه ها در ايران |
ايمان محمدتقي* |
* بخش علوم اجتماعي دانشگاه شيراز |
پژوهش يا تحقيق علمي، مجموعه فعاليتهاي منظمي است كه بر اساس يك ديدگاه نظري معين، كه متأثر از روش شناسي خاصي مي باشد، به سؤالاتي مي پردازد كه در ذهن محقق ايجاد مي شود. در هر تحقيق سه عنصر روش، نظريه و روش شناسي وجود دارد. ارتباط نظام يافته اين سه عنصر با يكديگر، مي تواند به ارائه يك تحقيق با هويت علمي منجر گردد. در اين هويت، روش شناسي نقش مبنائي دارد، كه بر اساس آن نظريه تعيين مي شود. در فرآيند تحقيق، موضوع يا مسأله تحقيقاتي، در بستر نظريه تعريف، و متناسب با روش شناسي غالب بر آن؛ نظريه و روش تحقيق انتخاب مي گردد. بنابراين، ارزيابي اعتبار هر تحقيق به بررسي روش شناسي و بصورت عيني تر به ارزيابي دستور العمل هاي اجرائي نظري آن مربوط مي شود. هر گونه ابهام نظري در تحقيق مي تواند به كاهش اعتبار آن ختم شود. اشكال در اعتبار تحقيق بيانگر عدم همخواني سطح نظري و تجربي است، كه اين امر معلول ابهام در هر سطح يا هر دو خواهد بود. |
كليد واژه: روش شناسي، رسانه ها، رويكرد كمي و كيفي، نظام معاني |
![]() |
نسخه قابل چاپ |