پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 9:55 AM
11 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز تابستان 1382; 20(1 (پیاپی 39)):122-135. |
ويژگي ها و مسايل فلسفه ادبيات كودك |
خسرونژاد مرتضي* |
* دانشگاه شيراز |
ميان کودک، ادبيات کودک و نقد اين ادبيات رابطه اي چند سويه و ژرف برقرار است. نقد ادبيات کودک، آنگاه که متکي بر نظريه اي منسجم و در برگيرنده باشد مي تواند بر تعامل اين ادبيات و کودک تاثيري ژرف و گسترده داشته باشد. نظريه ادبيات کودک، اما، از آنجا که ناگزير از پرداختن به مقولاتي همچون «روش» و «هدف» در ادبيات کودک است، با فلسفه ادبيات کودک، همپوش و به تعبير اين پژوهش يکسان است. از اين رو کوشش در تدوين فلسفه ادبيات کودک بنيادي ترين وظيفه پژوهشگران در حيطه اين ادبيات است. پژوهش حاضر، نخست به روشن کردن موقعيت و ويژگي هاي ادبيات کودک پرداخته، سپس مهم ترين ويژگي ها و مسايل فلسفه ادبيات کودک را مطرح مي سازد. آنچه در اين مقاله عرضه مي گردد، در واقع مباني و بنيادهايي است که گمان مي رود، هر فلسفه ادبيات کودک ناگزير از پرداختن به آن و يا آغاز کردن آن است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |