پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 9:32 AM
15 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز زمستان 1384; 22(4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی)):169-178. |
نگاهي به تعليم و تربيت از ديدگاه زرتشت |
رضوي عبدالحميد* |
* دانشگاه شیراز |
هدف اصلي مقاله حاضر، پاسخگويي به اين پرسش است که اهداف، اصول و روش هاي تربيتي از نظر زرتشت چيست؟ روش تحقيق مورد استفاده کيفي بوده و براي پاسخگويي به پرسش تحقيق، متون، مقالات و يا کتبي که به نحوي با انديشه هاي زرتشت مربوط بود، مطالعه شد؛ اما منبع اصلي مورد استفاده کتاب اوستا مي باشد. از نظر زرتشت، بين خير و شر در جهان، تنازع وجود دارد تا جايي که در نبردگاه هستي، پيروزي نهايي با نيکي است. انسان از نظر او، موجودي دو بعدي است. دانايي و خردورزي از ويژگي هاي بارز بعد روحاني انسان تلقي مي شود. همچنين از نظر او اهو، دئنا، بئوذ، اورون و فروهر پنج قواي نهادي انسان اند. او معتقد است، جهان شمولي، رضايت اهورامزدا، پرورش روحيه طبيعت دوستي و حفظ منابع از جمله اهداف تعليم و تربيت هستند. پندار نيک، گفتار نيک و کردار نيک نيز اهداف دريافت شده از اهداف کلي تربيتي زرتشت مي باشد. زرتشت تعليم و تربيت را، بر اصل تنازع خير و شر، توحيد گرايي نظري و ثنويت گرايي علمي، خردورزي و انتخاب آزاد بنا نهاده است و معتقد است، با استفاده از روش هاي محبت ورزي، جرات آموزي و پرورش روحيه ايثار، پرورش کلامي، آموزش سلبي، فضيلت پروري، تلفيق کار و دانش و تربيت جسماني و رواني، مي توان، به اهداف تربيتي دست يافت. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |