0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:29 AM

 6 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز زمستان 1384; 22(4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی)):56-71.
 
بررسي رابطه هدف گرايي و خود تنظيمي در دانشجويان رشته هاي مختلف تحصيلي دانشگاه شيراز
 
جوكار بهرام*
 
* دانشکده علوم و تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز
 
 

تازه ترين نظريه دررويکرد (شناختي – اجتماعي) هدف در پيشرفت، سه گونه هدف گرايي را مطرح نموده اند که عبارتند از: تبحري؛ عملکردي و پرهيز از شکست. پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه انواع هدف گرايي با ابعاد مختلف خود تنظيمي (فراشناخت، شناخت و انگيزش) در دانشجويان رشته هاي مختلف تحصيلي انجام پذيرفت. گروه نمونه پژوهش حاضر، 229 دانشجوي دختر و پسر از دانشکده هاي مهندسي، علوم پايه، علوم تربيتي و علوم انساني دانشگاه شيراز بودند که پرسش نامه هاي "جهت گيري هدف تحصيلي" و خود تنظيمي بر روي آن ها اجرا شد. به منظور تعيين روايي از روش تحليل عامل و براي تعيين پايايي آلفاي کرونباخ استفاده شد. نتايج حاکي از روايي و پايايي پرسش نامه هاي ياد شده بود.
ضرايب استاندارد رگرسيون نشان داد که هدف گرايي تبحري، ابعاد فراشناخت و شناخت را، به گونه مثبت و بعد انگيزش را به صورت منفي پيش بيني مي کند. هدف گرايي عملکردي، تنها در بعد انگيزش نقش پيش بين داشت. هدف پرهيز از شکست در تمامي ابعاد پيش بيني کننده منفي بود. نقش رشته تحصيلي به عنوان متغير تعديل گر مورد بررسي قرار گرفت. يافته ها نشان داد که الگوي پيش بيني تحت تاثير رشته تحصيلي است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها