پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 9:26 AM
9 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار 1385; 23(1 (پياپي 46) (ويژه نامه زبان انگليسي و زبان شناسي)):53-66. |
تاثير ايجاز و اختصار در خواندن و درك مطلب در زبان فارسي |
رحيميان جلال,رهبر اسماعيل |
پژوهش حاضر در پي بررسي تاثير ايجاز و اختصار در خواندن و درك مطلب فارسي است. براي دست يابي به اين هدف، ابتدا چهار متن روزنامه اي به عنوان متن اصلي انتخاب شد و سپس موارد اطناب و حشو آنها حذف و تعديل گرديد. نتيجه ي اين حذف و تعديل فراهم شدن چهار متن كاهش يافته بود. درگام بعد، آزمون تك (C-Test) براي هر دو متن اصلي و كاهش يافته تهيه شد. آزمودني هاي تحقيق، 528 دانش آموز پسر دبيرستان هاي ناحيه ي 2 آموزش و پرورش شيراز بودند كه به نصف آنها آزمون متن اصلي و به نصف ديگر، آزمون متن كاهش يافته داده شد. پس از يك هفته، آزمون گروه نخست به گروه دوم و آزمون گروه دوم به گروه نخست داده شد. نتايج تحقيق نشان داد كه ميانگين نمرات آزمون اصلي 80 و ميانگين نمرات آزمون متن كاهش يافته 85 و تفاوت ميانگين ها با 95% اطمينان معني دار بود. نتيجه اينكه درك متن داراي ايجاز و اختصار، بهتر صورت گرفت. |
كليد واژه: ايجاز، اختصار، آزمون، گفتار |
![]() |
نسخه قابل چاپ |