پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 3:28 PM
11 : رفاه اجتماعي زمستان 1383; 4(15):293-318. |
رابطه نحوه نگرش به مدارس غير انتفاعي با روي كردهاي عدالت اجتماعي |
گل پرور محسن*,عريضي ساماني سيدحميدرضا |
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان |
امروزه رفاه اجتماعي را مجموعه اقدامات و تدابيري معرفي مي كنند كه براي كاستن، تخفيف و يا از بين بردن مسائل و مشكلات ناشي از رشد اقتصادي و رشد ناهماهنگ در حوزه هاي تربيتي، بهداشتي و درماني و… به كار مي رود. بخش اعظمي از اين گونه تلاش ها معطوف به حل مشكلاتي است كه بر سر راه دست يابي به عدالت اجتماعي وجود دارد. عدالت اجتماعي براساس ادبيات تحقيق به دو حوزه عدالت رويه اي و عدالت توزيعي تقسيم مي شود. معمولا در چهارچوب اين دو نوع عدالت، به ويژه عدالت توزيعي، ملاك هايي نظير انصاف، برابري، نياز و احيانا فردگرايي اقتصادي به منظور داوري در خصوص عدالت اجتماعي به كار گرفته مي شود. بر همين مبنا مدارس به عنوان ركن اصلي ارائه خدمات تعليم و تربيتي مشمول اقدامات و تدابير حوزه رفاه اجتماعي قرار مي گيرند، كه مي توانند در ابعاد آموزشي، پرورشي، اجتماعي و اقتصادي نگرش ها را به مدارس غير انتفاعي و هم چنين روي كردهاي كنوني به عدالت اجتماعي متأثر سازند. در اين مقاله براساس نمونه گيري مرحله اي، 1500 نفر از افراد جامعه (در سطح خيابان ها و كوچه ها به صورت ميداني) نگرش هاي خود را ابعاد آموزشي، پرورشي، اجتماعي و اقتصادي مدارس غير انتفاعي، و اقسام روي كردها به عدالت اجتماعي (فرد گرايي اقتصادي، انصاف، برابري و نياز) اعلام كرده اند. هدف اصلي پژوهش حاضر نيز تحليل مسير نگرش ها در باب مدارس غير انتفاعي (به عنوان متغير پيش بين) در چهار بعد ياد شده و روي كردها به عدالت اجتماعي (به عنوان متغير ملاك) در بين افراد جامعه، بوده است. ضرايب مسير و نمودارهاي مسير كه حاصل تحليل داده هاي جمع آوري شده بود، نشان داد كه صرفا در بعد نگرش اجتماعي به مدارس غير انتفاعي، با روي كرد برابري به عدالت اجتماعي، هم چنين نگرش اجتماعي به مدارس غير انتفاعي و روي كرد برابري و نياز (به طور مشترك)، رابطه معكوس معنادار وجود دارد. هم چنين اين تحليل مسير نشان داد كه نگرش هاي آموزشي، پرورشي و اقتصادي در خصوص مدارس غير انتفاعي با روي كرد برابري و برابري و نياز (به صورت مشترك) به عدالت اجتماعي، به طور غير مستقيم، و از طريق نگرش اجتماعي به مدارس غير انتفاعي تبيين شدني است. |
كليد واژه: رويكرد، عدالت اجتماعي، مدارس غير انتفاعي، نگرش |
![]() |
نسخه قابل چاپ |