0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  2:11 PM

 1 : رفاه اجتماعي تابستان 1386; 6(25):11-37.
 
تحليل جامعه شناختي احساس آنومي اقتصادي در ميان جوانان
 
شياني مليحه*,محمدي محمدعلي
 
* دانشگاه تهران
 
 

طرح مساله: دگرگوني هاي پديد آمده در چند دهه اخير به نحو چشم گيري بر شكل گيري و تشديد مشكلات اجتماعي جوانان تاثير گذارده است. از جمله مشكلات اجتماعي مي توان به «احساس آنومي» در ميان افراد اشاره كرد كه بازتاب شرايط نابسامان و آنوميك جامعه است. مقاله حاضر به سنجش احساس آنومي اقتصادي در ميان جوانان شهر تهران و برخي عوامل تاثيرگذار بر آن مي پردازد.
روش: پس از بررسي منابع و نظريه ها و تدوين چارچوب نظري، با شيوه پيمايش و استفاده از پرسش نامه و مصاحبه، اطلاعات مورد نياز گردآوري شد. حجم نمونه 816 نفر از جوانان شهر تهران بوده كه با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي و به صورت تصادفي انتخاب شدند.
يافته ها: نسبت قابل توجهي از جوانان در ارزيابي خود وضعيت نابسامان و آنوميك جامعه را به تصوير مي كشند و در حالتي كه از گسستگي ميان خود و جامعه قرار دارند. اين احساس آنومي اقتصادي متاثر از عوامل فردي، خانوادگي، نگرش ها و حالات سردرگمي، بدبيني و بي اعتمادي در جوانان است.
نتايج: يافته هاي پژوهش منطبق با نظريه هاي جامعه شناختي به ويژه آراي دورکيم و مرتون نشان مي دهد احساس آنومي اقتصادي، در حقيقت، عدم تناسب نيازها و اهداف و امكانات مالي و اقتصادي و راه هاي دستيابي به آن اهداف بوده كه در شخصيت جوانان دروني شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها