پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 1:35 PM
11 : رفاه اجتماعي تابستان 1389; 10(37):287-305. |
|
تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي در آموزش و پرورش استان اصفهان |
|
بابادي عكاشه زهرا*,شريف سيدمصطفي,جمشيديان عبدالرسول |
|
* دانشگاه پيام نور |
|
طرح مساله: پژوهش حاضر به بررسي راهكارهاي موجود و مطلوب رويارويي با چالش تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي در آموزش و پرورش استان اصفهان پرداخته است.
روش: اين پژوهش از نوع توصيفي ـ پيمايشي مي باشد. جامعه آماري پژوهش كليه مديران، معاونان، كارشناس مسوولان و كارشناسان چهل منطقه آموزشي استان مي باشد. از ميان اين مناطق، 126 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوري داده ها مصاحبه نيمه سازمان يافته و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ، پايايي پرسشنامه در وضعيت موجود و مطلوب به ترتيب 0.88 و 0.94 برآورد گرديده است.
يافته ها: يافته هاي حاصل از پرسشنامه نشان داد كه «تاسيس انجمن هاي خيرين مدرسه ساز در مناطق محروم» مهم ترين راهكار موجود تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي مي باشد. و راهكار «توزيع متناسب معلمان با كيفيت و ماهر در مناطق» مهم ترين راهكار مطلوب تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي مي باشد. يافته هاي حاصل از مصاحبه و سوال باز پاسخ نشان داد كه «آگاه كردن برنامه ريزان نسبت به اهميت و نتايج برابري فرصت هاي آموزشي» مهم ترين راهكار تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي مي باشد.
نتايج: نتايج تحقيق نشان داد كه راهكارهاي موجود و مطلوب مورد مطالعه اين پژوهش بيش از سطح متوسط براي تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي، موثر هستند. با توجه به نتايج تحقيق مي توان گفت كه بين نظرات پاسخ گويان بر حسب سابقه كار، مدرك تحصيلي، جنسيت و سمت در مورد راهكارهاي تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي تفاوت وجود ندارد.
|
|
كليد واژه: راهكار، برابري فرصت ها، عدالت آموزشي، وضعيت موجود و مطلوب |
|
|
نسخه قابل چاپ
|