0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  1:35 PM

 11 : رفاه اجتماعي تابستان 1389; 10(37):287-305.
 
تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي در آموزش و پرورش استان اصفهان
 
بابادي عكاشه زهرا*,شريف سيدمصطفي,جمشيديان عبدالرسول
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

طرح مساله: پژوهش حاضر به بررسي راهكارهاي موجود و مطلوب رويارويي با چالش تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي در آموزش و پرورش استان اصفهان پرداخته است.
روش: اين پژوهش از نوع توصيفي ـ پيمايشي مي باشد. جامعه آماري پژوهش كليه مديران، معاونان، كارشناس مسوولان و كارشناسان چهل منطقه آموزشي استان مي باشد. از ميان اين مناطق، 126 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوري داده ها مصاحبه نيمه سازمان يافته و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ، پايايي پرسشنامه در وضعيت موجود و مطلوب به ترتيب
0.88 و 0.94 برآورد گرديده است.
يافته ها: يافته هاي حاصل از پرسشنامه نشان داد كه «تاسيس انجمن هاي خيرين مدرسه ساز در مناطق محروم» مهم ترين راهكار موجود تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي مي باشد. و راهكار «توزيع متناسب معلمان با كيفيت و ماهر در مناطق» مهم ترين راهكار مطلوب تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي مي باشد. يافته هاي حاصل از مصاحبه و سوال باز پاسخ نشان داد كه «آگاه كردن برنامه ريزان نسبت به اهميت و نتايج برابري فرصت هاي آموزشي» مهم ترين راهكار تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي مي باشد.
نتايج: نتايج تحقيق نشان داد كه راهكارهاي موجود و مطلوب مورد مطالعه اين پژوهش بيش از سطح متوسط براي تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي، موثر هستند. با توجه به نتايج تحقيق مي توان گفت كه بين نظرات پاسخ گويان بر حسب سابقه كار، مدرك تحصيلي، جنسيت و سمت در مورد راهكارهاي تامين و گسترش برابري فرصت ها و عدالت آموزشي تفاوت وجود ندارد.

 
كليد واژه: راهكار، برابري فرصت ها، عدالت آموزشي، وضعيت موجود و مطلوب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها