0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  1:31 PM

 6 : رفاه اجتماعي زمستان 1389; 10(39):151-176.
 
ساخت و اعتباريابي آزمون مهارت هاي زندگي در افراد وابسته به مواد
 
يارمحمدي واصل مسيب*,نارنجي ها هومان,رفيعي حسن
 
* دانشگاه بوعلي سينا همدان
 
 

طرح مساله: با توجه به اهميت مهارت هاي زندگي در حل مسائل بين فردي افراد سوء مصرف كننده مواد و ارتقا سازگاري اجتماعي و بهبود سلامت روان آن ها، هدف پژوهش ساخت ابزاري دقيق و مناسب جهت سنجش مهارت هاي زندگي افراد وابسته به مواد بود.
روش: روش اين پژوهش با توجه به اهداف آن توصيفي مي باشد، جامعه آماري كليه افراد وابسته به مواد كشور است. نمونه پژوهش تعداد 350 نفر به صورت نمونه گيري خوشه اي تصادفي از شهرهاي تهران، همدان، قم، مشهد، بروجرد، خمين، اصفهان، يزد، كرمان، شيراز، اهواز، آبادان و هرمزگان انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارتهاي زندگي با توجه به تعاريف اين سازه، فهرستها، طبقه بنديها، پرسشنامه هاي موجود و پژوهشهاي پيشين طراحي شد.
يافته ها: براي تحليل داده هاي پژوهش از نمودار اسكري، ضريب همبستگي پيرسون، آزمون هاي كرويت بارتلت، كفايت نمونه برداري (
KMO)، تحليل عاملي با چرخش واريماكس، آلفاي كرونباخ استفاده شد. نتيجه تحليل عاملي با استفاده از روش واريماكس و بر اساس آزمون اسكري بيان گر وجود شش عامل (مهارت حل مساله، مديريت احساسات و هيجانات، مهارت ارتباطي، خودمراقبتي، مهارت ابراز وجود و خودآگاهي) در آزمون مهارت هاي زندگي بود، كه در مجموع بيش از 48.67 درصد از واريانس كل آزمون را تبيين كردند. ضريب آلفاي كرونباخ براي كل آزمون (0.92) و خرده مقياس هاي؛ مهارت حل مساله (0.93) مديريت احساسات و هيجانات (0.90) مهارت ارتباطي (0.89) خودمراقبتي (0.91) مهارت ابراز وجود (0.87) خودآگاهي (0.90) به دست آمد.
نتايج: بنابراين مي توان گفت پرسش نامه سنجش مهارت هاي زندگي ابزاري معتبر، با روايي بالا براي كاربرد در پژوهش هاي آموزشي، روان شناختي و فعاليت هاي باليني است.

 
كليد واژه: اعتبار، اعتياد، روايي، مهارت هاي زندگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها