0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
دوشنبه 4 اردیبهشت 1391  5:50 PM

 2 : پژوهشنامه علوم انساني و اجتماعي بهار 1387; 8(28 (ويژه اقتصاد)):31-54.
 
مزيت رقابتي در سطح بنگاه: مفهوم و تئوري
 
راسخي سعيد*,ذبيحي لهرمي الميرا
 
* دانشگاه مازندران
 
 

در چشم انداز قرن 21، بنگاه ها در يک وضعيت رقابتي و پيچيده متاثر از عوامل متعدد نظير جهاني شدن، توسعه تکنولوژيکي و سرعت فزاينده انتشار تکنولوژي هاي جديد قرار گرفته اند. در چارچوب اين چشم انداز جديد، بنگاه ها براي بقا و پيشرفت خود بايد متفاوت از قبل عمل کنند. به ويژه، بنگاه ها بايد به دنبال منابع جديد مزيت رقابتي باشند و اشکال جديد رقابت را به کار گيرند که خود نيازمند درک روشن از ماهيت و پويايي هاي رقابت بپردازد. اين مقاله تلاش دارد ضمن تبيين مفهوم مزيت رقابتي، به ارايه تئوري هاي مزيت رقابتي بپردازد. مشخصا، سه تئوري عمده درباره مزيت رقابتي وجود دارد: تئوري سازماني صنعتي، تئوري منبع مدار و تئوري شومپترين. روش سازمان صنعتي بر رفتارهاي يک صنعت جذاب، ديدگاه منبع مدار روي گروه منابع جذاب و رفتار آن ها، و تئوري شومپترين بر وجود عدم اطمينان و لزوم نوآوري پيوسته به کمک بنگاه متمرکز شده اند. بدين ترتيب، هر يک از اين تئوري ها داراي ويژگي ها و شرايط خاص خود هستند. به هر حال، کاستي هاي تئوري هاي مزيت رقابتي سبب جهت گيري هاي جديد شده است، به طوري که در حال حاضر، تئوري مزيت رقابتي به ترکيب ديدگاه ها و توجه به هر دو عنصر دروني و بيروني براي موفقيت بنگاه تاکيد مي کنند. نتايج مقاله حاضر براي تمايز ميان مفاهيم مزيت نسبي، مطلق و رقابتي، و هم چنين بررسي نظري مزيت رقابتي داراي اهميت است.

 
كليد واژه: مزيت رقابتي، سازمان صنعتي (IO)، ديدگاه منبع پايه (RBV)، شومپيترين، پورتر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها