پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
دوشنبه 4 اردیبهشت 1391 5:50 PM
6 : پژوهشنامه علوم انساني و اجتماعي تابستان 1387; 8(29 (ويژه مديريت)):119-138. |
شناسايي عوامل موثر بر موفقيت نمايشگاه هاي تخصصي بين المللي (صادراتي) |
طاهرپوركلانتري حبيب اله*,ميرظفرجويان سيدحسن |
* موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي |
نمايشگاه هاي بين المللي به عنوان يکي از کانال هاي معرفي کالاهاي توليد شده، مي تواند نقش بسيار موثري در فرآيند توسعه صادرات غير نفتي داشته باشد. هدف اصلي اين مقاله، شناسايي عوامل موثر بر موفقيت نمايشگاه هاي تخصصي بين المللي صادراتي و اولويت بندي آن هاست. ابتدا با توجه به تحقيقات نظري و با جمع آوري نظرهاي خبرگان، انديشمندان و صاحب نظران امر نمايشگاهي با استفاده از پرسشنامه خبره، متغيرها و عوامل موثر بر موفقيت نمايشگاه هاي صادراتي شناسايي شد. سپس با توزيع سيصد عدد پرسشنامه اصلي در جامعه آماري و جمع آوري آن و استفاده از روش تحليل عاملي، به شناسايي عوامل موثر بر موفقيت نمايشگاه هاي بين المللي در ايران پرداخته شد. با توجه به ارزش ويژه به دست آمده از فرآيند تجزيه و تحليل چهار عامل ذيل با اولويت يکم تا چهارم حاصل شد: 1) توجه به مديريت نمايشگاه و تبليغات حرفه اي و تخصصي؛ 2) شفاف سازي براي مشارکت کنندگان و لزوم نظام حمايتي و رعايت اصول بازرگاني و نمايش کالا؛ 3) توجه به شرايط حاکم بر جامعه و همکاري و مشارکت همه عوامل درگير نمايشگاه؛ 4) توجه به زمان و فضاي برگزاري نمايشگاه. |
كليد واژه: نمايشگاه، نمايشگاه هاي عمومي، نمايشگاه هاي تخصصي، نمايشگاه هاي اختصاصي، نمايشگاه هاي اکسپو |
نسخه قابل چاپ |