پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:14 AM
5 : بررسي مسايل اجتماعي ايران (نامه علوم اجتماعي) تابستان 1389; 1(2):113-138. |
آزمون تئوري هاي مساله اجتماعي پيوند با مدرسه در بين دانش آموزان مقطع ابتدايي |
قاضي طباطبايي سيدمحمود,حجازي الهه,رضايي شريف علي |
اين مقاله به اندازه گيري پيوند با مدرسه و بررسي عوامل موثر بر آن در ميان دانش آموزان مقطع ابتدايي بر اساس تئوري هاي کنترل اجتماعي، مي پردازد. بدين منظور، نمونه اي به حجم 412 نفر (149 پسر و 263 دختر) از دانش آموزان پنجم ابتدايي شهرستان کرج به شيوه تصادفي انتخاب شدند. يافته ها پيوند با مدرسه را نتيجه چهار عامل دلبستگي به معلمان، دلبستگي به مدرسه، تعهد به مدرسه و مشارکت نشان مي دهند. نتيجه آزمون کروسکال-واليس نشان داد که پيوند با مدرسه در بين مدارس تفاوت معني داري از هم ندارد، اما در بين کلاس ها تفاوت معني دار بود؛ که علت اين امر را مي توان در وابسته بودن پيوند با مدرسه به دلبستگي به معلم، متفاوت بودن جو کلاس ها نسبت به هم و عوامل ديگر در اين سن دانست. متغير معدل با پيوند با مدرسه رابطه داشت، از سوي ديگر متغير جنسيت رابطه معناداري با پيوند با مدرسه دانش آموزان در اين سن نداشت. |
كليد واژه: پيوند با مدرسه، دانش آموزان مقطع ابتدايي، نظريه کنترل، جنسيت |
نسخه قابل چاپ |